Wydanie
zbiorcze cudownych opowieści bardzo płodnego pisarza żyjącego w
latach 1878-1957, pochodzącego ze starego irlandzkiego parostwa
Edwarda Johna Moretona Draxa Plunketta, osiemnastego barona Dunsany,
zaangażowanego w Irlandzkie Odrodzenie Literackie. Wyobraźnię
lorda Dunsany'ego dokarmiały między innymi Biblia Króla Jakuba,
dramaty greckie, literatura łacińska, wiktoriańskie książki
ilustrowane, baśnie braci Grimm i Hansa Christiana Andersena,
twórczości Edgara Allana Poego, Rudyarda Kiplinga i romanse
bohaterskie Williama Morrisa. Natomiast dorobek lorda Dunsany'ego
wywarł wpływ na choćby takie wielkie nazwiska, jak Howard Phillips
Lovecraft, Clark Ashton Smith, J.R.R. Tolkien, Robert E. Howard, Neil
Gaiman, Arthur C. Clarke, Margaret St. Clair, Evangeline Walton, Jack
Vance, Gene Wolfe, Ursula K. Le Guin i Guillermo del Toro. Edward
John Dunsany urodził się w Londynie - wychował w angielskim
hrabstwie Kent i rodzinnym domu w Irlandii, zamku Dunsany, którego
budowę rozpoczęto w roku 1180 lub 1181 na zlecenie Hugh de
Lacy'ego, czwartego barona Lacy – a wykształcił się w Cheam w
Headley w hrabstwie Hampshire, Etton College w hrabstwie Berkshire i
Royal Military College w Sandhurst w hrabstwie Berkshire.
Współpracował z Williamem Butlerem Yeatsem i Isabellą Augustą,
Lady Gregory na rzecz Abbey Theatre i innych pisarzy. Był członkiem
Królewskiego Towarzystwa Literackiego, Irlandzkiej Akademii
Literatury założonej przez Yeatsa i członkiem honorowym Institut
Historique et Heraldique de France. W 1940 roku Trinity College w
Dublinie przyznał mu tytuł (D.Litt.) honoris causa, a w 1950
roku był nominowany do Literackiej Nagrody Nobla za prozę, poezję
i wsparcie dla młodych literatów.
|
Okładka książki. „Bogowie Pegāny i inne opowieści fantastyczne”, Vesper 2023
|
Przegląd
fantastycznej twórczości lorda Dunsany'ego przygotowany przez
wydawnictwo Vesper na rok 2023. Edycja w twardej oprawie z
ilustracjami Sidneya Herberta Sime'a (dwie z nich wykorzystano w
szacie graficznej), angielskiego artysty współpracującego z
Wielkim Irlandzkim Literatem, prozaikiem, poetą i dramaturgiem z
historycznego zamku Dunsany. Znaczącą rolę w wydarzeniu pod
tytułem „Bogowie Pegāny i inne opowieści fantastyczne” odegrał
Maciej Płaza, który skompletował reprezentację fantastycznego
dorobku Edwarda Johna Dunsany'ego, genialnie przełożył na język
polski i opatrzył swoim posłowiem – życie i twórczość lorda
Dunsany'ego oraz jego zaufanego ilustratora Sidneya H. Sime'a:
pouczający wykład pana Płazy pt. „Dunsany, Sime i ich nadludzka
komedia”. Publikacja zawiera debiutancki utwór irlandzkiego
szlachcica: nigdy wcześniej niepublikowany w Polsce, tutaj
zaprezentowane w całości legendarne dzieło pt. „Bogowie Pegāny”
oraz wybrane teksty z tomów „Czas i bogowie” (dziesięć
historii), „Miecz Wellerana i inne opowiadania” (siedem
historii), „Opowieści marzyciela” (sześć historii), „Księga
dziwów” (sześć historii), „Opowieści cudowne” (osiem
historii) i „Opowieści z trzech półkul” (trzy historie).
|
Okładka książki. „The Gods of Pegāna”, FQ Classics 2007
|
Panteon
lorda Dunsany'ego pierwotnie wydany na własny koszt w 1905 roku –
książeczka opublikowana przez brytyjskiego wydawcę i księgarza
Charlesa Elkina Mathewsa – który powstał z potrzeby utożsamienia
się, zrozumienia księżyca i oceanu. W „Bogach Pegāny”
(oryg. „The Gods of Pegāna”) najjaskrawiej zaznaczają się
wpływy mitologii grackiej i Pisma Świętego, ale amerykański
krytyk filmowy, który zasłynął jako badacz życia i twórczości
Howarda Phillipsa Lovecrafta, Sunand Tryambak Joshi, spopularyzował
pogląd, że autor tego żelaznego utworu fantasy (utworu swoją
młodość przeżywającego w czasach nieistnienia tej szufladki
gatunkowej – gatunek wyodrębniony później) inspirację czerpał
również z filozoficznych rozważań Friedricha Wilhelma Nietzschego
(„Tako rzecze Zaratustra” z 1883 roku). O stworzeniu wszechświata
i zabawach bogów, których odbierałam jako swego rodzaju,
niepoważną, alternatywę dla nieśmiertelnych nie-bohaterów z
Olimpu. Stwórcą ich wszystkich jest wszechmocny MĀNA-YOOD-SUSHA̅I̅,
śpiący bóg, do którego ludziom nie wolno się modlić –
wyznawcy Wszystkich Bogów Oprócz Jednego, których największą
zmorą jest nieubłagany Czas, i którzy cechują się
nieporównywalnie silniejszymi kręgosłupami moralnymi od
infantylnie małostkowych władców Pegāny. W większości
sadystycznych megalomanów czy rozbestwionych dzieciaków szczęśliwie
śpiącego ojca, swój KONIEC - koniec wszystkiego –
przepowiadający w jego przebudzeniu. Zamierzenie pompatyczny,
podniosły, ale i niepozbawiony humoru, oryginalnie natchniony utwór
w rytmie bardziej poetycznym niźli epickim, o nieprzeniknioności
bogów, troskach zwykłych śmiertelników i ich autodestrukcyjnym
łaknieniu wiedzy. „Nie szukajcie poznania!”. Niewiedza
największą pociechą dla człowieka. Filozoficznie i nieco
chaotycznie. Na marginesie: fanów twórczości Johna Ronalda Reuela
Tolkiena najbardziej może zainteresować słówko Hobith.
|
Okładka książki. „Time and the Gods”, Ozymandias Press 2016
|
„Czas
i bogowie” (oryg. „Time and the Gods”) to druga
opublikowana książka utalentowanego lorda Dunsany'ego: zbiór
opowiadań powiązany z „Bogami Pegāny”, pierwotnie wydany w
1906 roku w twardej oprawie przez Williama Henry'ego Heinemanna,
angielskiego wydawcę, założyciela oficyny z siedzibą w Londynie.
Podejrzewa się, że nazwę niniejszy tom zawdzięcza wierszowi „Hymn
to Proserpine” („Time and the Gods are at strife”)
Algernona Charlesa Swinburne'a, a oryginalne ilustracje Sidneya H.
Sime'a z „Czasu i bogów” lorda Dunsany'ego nadal są
przechowywane w rodowym zamku tego drugiego. Imponujące rozpostarcie
wyjątkowych skrzydeł wyobraźni Edwarda. Personifikacja materii
nienamacalnej, rzeczy ulotnych, eterycznych, zjawisk w Krainie Czarów
Dunsany'ego zdumiewająco podatnych na uczłowieczenie. Człowieka z
egzotyczną wrażliwością artystyczną. O wojnie bogów. Uroczej
zabawie boskiego dziecka (moje ulubione opowiadanie w tym
fantastycznym omnibusie). Pysznych śmiertelnikach, którzy posiedli
moce przynależne (nie)tylko bogom. O królestwie, w którym nigdy
nie było i nie będzie króla. Władcy pragnącym odzyskać godziny
kiedyś przez niego przeżyte i niektóre z dni minionych.
Bezrozumnym okrucieństwie bogów. O Nocy odkrywającej obmierzłe
sekrety stworzeń przed zatrwożonym Rankiem. O królu wypowiadającym
wojnę straszliwemu Czasowi. O odejściu bogów i nadzwyczajnej
okazji kulawego karzełka. O szachach Losu i Przypadku.
|
Okładka książki. „The Sword of
Welleran and Other Stories”, Alan Rodgers Books 2006
|
„Miecz
Wellerana i inne opowiadania” (oryg. „The Sword of
Welleran and Other Stories”) swoją światową premierę miał w
roku 1908 – edycja w twardej oprawie wypuszczona przez brytyjskie
wydawnictwo George Allen & Sons. Urzekające historie
niesamowite, niespożyta moc pióra lorda Dunsany'ego. Jednego z
najwybitniejszych hipnotyzerów nie tylko na fantastycznej scenie
literackiej. Z tego zbioru Maciej Płaza wybrał opowieść o
prastarym mieście od dekad nieznającym wojen, ludności śniącej o
dawnych herosach, nieczujnej, niemającej odpowiedniego przygotowania
na odparcie nieuchronnie zbliżającego się zagrożenia z zewnątrz.
Potem mamy opowieść o Mieście Cudów, przeżyciach strudzonych
pustynnych wędrowców, zmierzających do nieopisanie pięknego i
przeżartego pychą miejsca. Jest i opowieść o dzikunce (bagienna
rasa spokrewniona z elfami), w której podsłuchane modły w świątyni
budzą przemożne pragnienie posiadania duszy, by móc czcić Boga,
poznać sens muzyki, wyobrażać sobie Raj, odkryć wewnętrzne
piękno ukochanych mokradeł. Z kolei niejaki Tomcio Postrach Dróg
pokaże nam prawdziwą mękę nieistnienia; skazany na śmierć przez
powieszenie za rozboje, co oznacza uwięzienie marzącej o Raju duszy
w rozkładającym się ciele. A pewien tonący mężczyzna dopuści
nas do niezwykłych widoków, jakie w tej „godzinie śmierci” się
mu ukażą. Czeka nas też pobyt w dworze z duchami skazanych na
przeokropne towarzystwo grzechów własnych. Będzie i terror
krokodylowatego smoczyska i samotna misja nieustraszonego męża.
|
Okładka książki. „A
Dreamer's Tales”, Last Chance Books 2018
|
Z
kolekcji „Opowieści marzyciela” (oryg. „A
Dreamer's Tales”), po raz pierwszy wydanej w 1910 roku w twardej
oprawie przez oficyną George Allen & Sons, a napisanej głównie
pod wpływem Herodota, Homera i Pisma Świętego. Kolejny koszyk
wybornych owoców wyobraźni lorda Dunsany'ego. Fantazyjne wiklinowe
sploty z zachęcającą przestrzenią dla wyobraźni czytelnika.
Syreni śpiew Oceanu, który zagłuszyć przypuszczalnie może tylko
olśniewająca uroda księżniczki. A na wysypisku takie toczą się
rozmowy... czyli o przemijaniu z perspektywy przedmiotów
(nie)ożywionych. Magiczny sen o męce nieistnienia i przeklęci
marynarze: opowieść grozy z mocnym finalnym akcentem, rozsnuta w
starodawnej żeglarskiej spelunce. Żebracy opiewający wspaniałości
przywar wielkiego miasta i król próbujący oszukać przeznaczenie,
dotrzeć do legendarnego miasta.
|
Okładka książki. „The Book of Wonder”, Wildside Press 2003
|
Wyjątki
z „Księgi dziwów” (oryg. „The Book of Wonder”).
Garść apetycznych opowieści z epickiej drużyny, którą jako
pierwsze zaopiekowało się wydawnictwo Williama Heinemanna –
twardo oprawiona edycja z 1912 roku. A pierwsze były rysunki Sidneya
Sime'a. Dawno, dawno temu lord Dunsany zastał swojego artystycznie
uzdolnionego przyjaciela w bardzo ponurym nastroju. A było to w
dziwnym domu Sime'a na angielskiej prowincji. Gospodarz pożalił się
Eddiemu na wydawców nieoferujących ciekawych tematów dla jego
twórczości. Wtedy lord Dunsany wyszedł z niecodzienną propozycją
– Sidney niechaj stworzy obrazy, a Edward zilustruje je słowami.
Tak powstała kolekcja, w której dopatrzono się cech
parodystycznych – pośmiejmy się z bogów mitologii pegāńskiej.
Może podczas wyprawy zwinnego jubilera po najprawdopodobniej
największy diament na świecie? Albo w podróży po Złotą Skrzynię
z zagadkową zawartością. A już na pewno w towarzystwie pewnego
bałwochwalcy, którego modłów nie chce wysłuchać żaden bożek,
gdyż naruszył ich pogańską etykietę. Co innego w towarzystwie
mężczyzny, który opracował w swoim mniemaniu genialny plan
wykradzenia cennych klejnotów z wieży istot żywiących się
ludzkim mięsem. Historia, która mogła natchnąć architekta
Śródziemia. To może pośmiejemy się z władców Pegāny z pewnym
śmiertelnikiem odkrywającym potęgę wyobraźni i powoli się w
niej zatracającym? A na deser Wieczerzy Dziwów tajemnicze okno,
tajemnicza kraina, czyli o szczęśliwym nabywcy szyby, za którą
rozciąga się inny, cudowny, świat...
|
Okładka książki. „Tales of
Wonder”, Phantasmo Press 2016
|
… nomen
omen „Opowieści cudowne” (oryg. „Tales of
Wonder”). Kolekcja, która najpierw pojawiła się w Londynie -
następne cudeńko lorda Dunsany'ego w twardej oprawie zaprezentowane
przez Charlesa Elkina Mathewsa - a potem w Bostonie, też w
„opakowaniu” twardym: inicjatywa John W. Luce and Company. Autor
„Opowieści cudownych” najbardziej ukochał sobie tytuł zza
tajemnego oceanu – w Stanach Zjednoczonych niniejszy zbiorek
przedstawił się jako „The Last Book of Wonder”. Z dziewiętnastu
opowiadań w „Bogach Pegāny i innych opowieściach fantastycznych”
spod markowej witryny Vesper, wyróżniono takie oto rarytasy
jedynego w swoim rodzaju barona Dunsany'ego. Podczas polowania dwóch
mężczyzn znajduje ponury dom, gdzie jeden z nich spędzi
najprawdopodobniej najdziwniejszą noc w życiu – z
imaginacjami/halucynacjami gospodarza lub najprawdziwszymi duchami.
Zaraz potem dostaniemy opowieść, która nie może zostać
opowiedziana i bez zbędnej zwłoki ruszymy na poszukiwania
wspomnienia z dzieciństwa bohatera: przepięknej piosenki
odśpiewanej przez nieznajomą staruszkę. Odwiedzimy też kantor, w
którym klienci wymieniają się mniejszymi i większymi
przypadłościami. Wysłuchamy opowieści z podłej tawerny o
największym sekrecie morza, a następnie zderzymy się z frapującą
zagadką marynarzy mistrzowsko grających w szachy (jeden z talentów
lorda Dunsany'ego). Pobiesiadujemy w królewskim przepychu i
popatrzymy jak pewien jegomość daje się skusić piekielnemu
naganiaczowi – oryginalny pakt podpisany z wysłannikiem Diabła.
|
Okładka książki. „Tales of Three Hemispheres”, Norkill Press 2009
|
W
1919 roku amerykańska oficyna John W. Luce and Company miała
zaszczyt wypuścić pierwsze w historii wydanie czternastu „Opowieści
z trzech półkul” (oryg. „Tales of Three Hemispheres”)
lorda Dunsany'ego. W Wielkiej Brytanii zbiorek zadebiutował w 1920
roku w wyniku działalności londyńskiego wydawnictwa założonego
przez Thomasa Fishera Unwina. W 1922 roku Howard Phillips Lovecraft
napisał artykuł, który światło dzienne ujrzał już po jego
śmierci - pierwotnie opublikowany w 1944 roku przez Arkham House, a
w 1976 roku niniejszy tekst Samotnika z Providence objawił się
(przedmowa) w jednym z licznych wznowień „Tales of Three
Hemispheres”: edycja Owlswick Press z ilustracjami Tima Kirka. W
„Bogach Pegāny i innych opowieściach fantastycznych” mamy
kompletną opowieść oryginalnie zatytułowaną „Beyond the Fields
We Know”. Opowiadania w trzech częściach, trzy połączone
krótsze historie, czy jak kto woli mikropowieść lorda Dunsany'ego,
która współczesnym czytelnikom może nasuwać silne i jakże
przyjemne skojarzenia z późniejszymi „Opowieściami z Narnii”
C. S. Lewisa. Kraina Marzeń Dunsany'ego. Niezapomniana podróż na
okręcie kupieckim; poszukiwania starych przyjaciół,
niegdysiejszych kamratów na swojskiej obcej ziemi i wreszcie piesza
wyprawa do pałacu z kości słoniowej stojącego nad ametystową
przepaścią w elfich górach.
Daj
się porwać magicznej wyobraźni Edwarda Johna Moretona Draxa
Plunketta! Wejdź do czarodziejskiego świata bez granic. Upij się
ambrozją lorda Dunsany'ego, jednego z czołowych przedstawicieli,
orędowników Literackiego Odrodzenia Irlandzkiego. Zachłyśnij się
bezkresną wyobraźnią jednego z najbardziej zasłużonych fantastów
w historii ludzkości. Artystyczny dorobek lorda Dunsany'ego nie
zamyka się w krainie magii i czarodziejstwa, ale jak sama nazwa
wskazuje „Bogowie Pegāny i inne opowieści fantastyczne” to
kolekcja marzyciela. Unikat na polskim rynku wydawniczym.
Wyczekiwany, wytęskniony, przepastny skarbiec czarownych historii
Wielkiego Literata. Historii niezwykłych, tajemniczych,
niepokojących i zabawnych. Klawych!
Za
książkę bardzo dziękuję wydawnictwu
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz