Sasha,
niespełna siedemdziesięcioletnia wampirzyca o wyglądzie
nastolatki, pozostaje na utrzymaniu rodziców ze względu na
niespotykanie wysoko rozwiniętą w jej gatunku empatię, która
hamuje wzrost kłów. Ojciec nie wywiera na nią presji, ale jego
partnerka, główna żywicielka rodziny, od dawna stara się go
przekonać do wdrożenia bardziej drastycznych metod wychowawczych.
Kobieta boi się o przyszłość niezaradnej córki, a po znalezieniu
w jej pokoju potencjalnie zabójczego towaru, zdobyciu dowodu na
czarne myśli rozczarowującej latorośli, wreszcie zyskuje poparcie
męża. W przełamaniu niechęci Sashy do zabijania istot ludzkich ma
pomóc jej przykładnie drapieżna kuzynka Denise, niezależna
wampirzyca, u której kłopotliwie wrażliwa krwiopijczyni ma
mieszkać do czasu wykształcenia w sobie morderczego instynktu.
Odciętą od zapasów rodziców empatyczną wampirzycę przed
śmiercią głodową może uchronić nastoletni Paul, od dłuższego
czasu nękany przez rówieśników, zmagający się z bólem
samotności nowy znajomy Sashy deklarujący pełną gotowość do
odejścia z tego świata, do oddania swego znienawidzonego życia
nocnemu stworzeniu, któremu trudno uwierzyć, że nie wszyscy
przedstawiciele gatunku ludzkiego kurczowo trzymają się ziemskiej
egzystencji. Głodującej wampirzycy niepomiernie zdumionej
istnieniem osób marzących o śmieci.
|
Plakat filmu. „Vampire humaniste cherche suicidaire consentant” 2023, Art et essai
|
Obsypany
nagrodami na festiwalach filmowych pełnometrażowy debiut reżyserski
Ariane Louis-Seize, pochodzącej z kanadyjskiej prowincji Quebec
twórczyni między innymi nominowanego do Canadian Screen Award w
kategorii „najlepszy dramatyczny film krótkometrażowy” obrazu z
2016 roku pod tytułem „Wild Skin” (fr. „La peau sauvage) oraz
nominowanego do Iris Prize w kategorii „najlepszy film
krótkometrażowy” utworu „Les Petites Vagues” (2019).
Metaforyczny komediodramat w stylistyce dark fantasy,
alegoryczna opowieść wampiryczna, zrealizowana za mniej więcej
cztery miliony dolarów kanadyjskich. Scenariusz „Humanitarna
wampirzyca poszukuje osób chcących popełnić samobójstwo”
(oryg. „Vampire humaniste cherche suicidaire consentant”,
międzynarodowy: „Humanist Vampire Seeking Consenting Suicidal
Person”) jest lockdownowym dziełem (napisany podczas pandemii
COVID-19) Ariane Louis-Seize i również niedoświadczonej w długim
metrażu Christine Doyon. Dodatkową inspirację (poza realnymi
problemami nastolatków), także na etapie produkcji i postprodukcji,
czerpano choćby z takich pozycji, jak „Mięso” Julii Ducournau,
„O dziewczynie, która wraca nocą sama do domu” Any Lily
Amirpour, „Tylko kochankowie przeżyją” Jima Jarmuscha, „Juno”
Jasona Reitmana oraz „Mała miss” Jonathana Daytona i Valerie
Faris. Film nakręcono jesienią 2022 roku w Montrealu, a światowa
premiera odbyła się w pierwszym tygodniu września 2023 na
Festiwalu Filmowym w Wenecji (nagroda dla Ariane Louis-Seize za
najlepszą reżyserię; Giornate degli autori, niezależna sekcja
tego prestiżowego wydarzenia filmowego). W pierwszej połowie
października 2023 roku obraz trafił do wybranych kanadyjskich kin,
a w drugiej pokazał się w Polsce, na Splat!FilmFest –
International Fantastic Film Festival (Nagroda Publiczności w
kategorii „najlepszy reżyser filmu pełnometrażowego”).
Regularna dystrybucja (Aurora Films) kinowa na terenie Polski ruszyła
dopiero w lipcu 2024 roku.
Poważne
rozterki (nie)młodej wampirzycy. Anomalia genetyczna albo zespół
stresu pourazowego, zakorzeniona w dzieciństwie awersja do
zabijania, zaburzenie instynktu samozachowawczego, upośledzenie
imperatywu przetrwania. Nietrafiony prezent urodzinowy dla małej
iskierki Auréliena i Georgette, szanowanych członków wampirzej
społeczności ukrywającej się na widoku (żyją wśród ludzi
nieświadomych ich prawdziwej natury i stanowiących ich główne,
jeśli nie jedyne źródło pożywienia) – coś w rodzaju państwa
w państwie – w postaci „niejadalnego klauna”. W traumatycznym
(dla Sashy) prologu „Humanitarna wampirzyca poszukuje osób
chcących popełnić samobójstwo” Ariane Louis-Seize w roli
tytułowej wystąpiła wielce obiecująca aktorka, Lilas-Rose Cantin,
ale zdesperowaną krwiopijczynię bliżej poznamy „w skórze”
Sary Montpetit (doskonałe wcielenie Objawienia Roku 2021: Prix Iris
za występ w „Marii Chapdelaine” Sébastiena Pilote'a), lata po
niechcący zepsutym przyjęciu urodzinowym, które mogło odegrać
kluczową rolę w jej rozwoju. Dezintegracja funkcjonowania w sferze
społecznej i emocjonalnej, całkowite uzależnienie od rodziców,
którzy przecież wiecznie żyć nie będą. Wampiry Ariane
Louis-Seize i Christine Doyon wprawdzie starzeją się dużo wolniej
od ludzi, ale to nie tak, że przemijalność się ich nie ima. Wbrew
obiegowym opiniom (najbardziej rozpowszechniony w kulturze masowej
wizerunek wampira) „Dzieci Draculi” też są istotami
śmiertelnymi, też umierają ze starości. Tak, mają alergię na
krzyże i inne symbole religijne – w tej kwestii popkultura nie
kłamie – a i światło słoneczne może być dla nich zabójcze.
Na pewno w błyskawicznym tempie wysusza skórę istot z konieczności
żywiących się wyłącznie krwią. Pokarm ludzi dla nich jest jak
toksyna botulinowa dla człowieka, a wziąwszy pod uwagę rosnącą
desperację poszczącej wampirzycy, łatwo dojść do wniosku, że
podobnie działa na nich krew zwierzęca. Chyba że empatia Sashy
rozciąga się na wszystkie żywe źródła pożywienia (ale zawsze
można kupić), co w wątpliwość podaje panika jej bliskich. A
przynajmniej narastający lęk matki, najskuteczniejszej łowczyni w
rodzinnym domu „nastoletniej seniorki” dla jej własnego dobra
wygnanej do niepatyczkującej się starszej kuzynki. Denise
(absorbująca kreacja Noémie O'Farrell) jest osobą całkowicie
niezależną, doskonale - z wampirzej perspektywy - radzącą sobie w
pojedynkę, ale też zaangażowaną w życie rodzinne i społeczne -
skonsolidowana wspólnota dwunożnych pijawek – niebojącą się
wyzwań i niekierującą się odruchami sumienia. Zakładając, że
takowe posiada? Właścicielka tajnej rzeźni, pełniącej także
funkcję mieszkania – przestronne i dziwnie przytulne lokum
(nie)starej panny – mimo wszystko nie wydawała mi się wyzuta z
miłosierdzia, moralności, nieludzkiej przyzwoitości. Głodzenie
krewnej najwyższym wyrazem miłości? Na pewno w przekonaniu między
innymi Denise i Georgette cel uświęcający środki. Stan wyższej
konieczności w stowarzyszeniu długowiecznych.
|
Plakat filmu. „Vampire humaniste cherche suicidaire consentant” 2023, Art et essai |
Ciężka
problematyka w łagodny i całkiem pomysłowy sposób podana. Ponura
opowieść egzystencjalna lekko doprawiona czarnym humorem. Celowe
rozpraszanie depresyjnej mgły, rozrzedzanie przygnębiającej
atmosfery subtelnymi dowcipami. Poczucie humoru orężem w walce z
demonami życia. Wrażliwość na komizm uśmierzająca ból
istnienia (nawet despotyczny belfer może dawać powody do śmiechu),
ale czy w takim stopniu jak zaufane towarzystwo? Scenarzystki
„Humanitarna wampirzyca poszukuje osób chcących popełnić
samobójstwo” budując postać Paula (bezbłędna kreacja
Félixa-Antoine'a Bénarda) miały na uwadze pojęcie
neuroróżnorodności (ang. neurodiversity), szczególnie skupiając
się na jego odmiennym (teoretyczna mniejszość populacji ludzkiej)
postrzeganiu śmierci. Dwa cudowne(?) zbiegi okoliczności w życiu
Sashy i Paula – jakby sam Wszechświat chciał, żeby się
odnaleźli – skrzyżowania ścieżek „bezzębnej” wampirzycy i
niedoszłego samobójcy. Zajmujący problem badawczy, fascynujący
okaz przypadkiem odkryty przez uliczną artystkę noszącą się w
stylu gotyckim, przedstawicielkę gatunku zagrożonego wyginięciem
(postępujący zanik empatii), od niemal siedmiu dekad żyjącej na
garnuszku rodziców. Nieprzystosowana wampirzyca kochająca życie i
nieprzystosowany człowiek nienawidzący życia. Pragnienie śmierci
licealisty feromonem na humanitarne Dziecko Nocy. Początek
niekoniecznie długiej przyjaźni. Wbrew pozorom największe marzenie
chłopaka może nie mieć nic wspólnego z jego krzywdzicielami.
Tęskne wypatrywanie damy z kosą nie musi być efektem okrutnej
działalności jego „kolegów” i „koleżanek”. Tak czy
inaczej, nieszczęśliwy młody człowiek, wychowywany przez
niewątpliwie kochającą samotną matkę – może i rzadko bywającą
w domu, bo ciężko pracującą na utrzymanie ich obojga, ale chłopak
wie, że zawsze może na nią liczyć. Jak wtedy, gdy próbowano
zrobić z niego psychopatę sadystycznego, a przynajmniej jednostkę
czerpiącą przyjemność ze znęcania się nad zwierzętami; wmówić
jego rodzicielce, że podjęta przez niego interwencja w szkolnej
sali gimnastycznej, zażegnanie małego kryzysu z nieproszonym
gościem to oznaka poważnych zaburzeń osobowości. Klasyczne
polityczne odwracanie kota ogonem, odciąganie uwagi od faktycznych
winowajców, zdumiewająco skuteczne także w czasach współczesnych.
Typowy kozioł ofiarny szkolnych pedagogów - chłopiec do bicia dla
uczniów i uczennic, którego pracownicy oświaty zawsze mogą (bo
kto im zabroni?) wykorzystać do wybielenia siebie. Analityczny umysł
Sashy potrzebuje czasu na przyswojenie nowych informacji na temat
Homo sapiens, nieświadomie dostarczonych jej przez
udręczonego nastolatka. „Humanitarna wampirzyca poszukuje osób
chcących popełnić samobójstwo” Ariane Louis-Seize jest więc
nie tylko opowieścią o niewydumanych trudach tego okresu w życiu
człowieka (i wampira), który choćby przez Grady'ego Hendrixa
został przyrównany do stanu demonicznego opętania – a żeby
jeszcze bardziej namieszać, dodam, że czołowa relacja w omawianym
eksperymencie gatunkowym przywiodła mi na myśl „Wiecznie żywego”
Jonathana Levine'a, zombie movie na kanwie powieści Isaaca
Mariona – ale także o naturalnych barierach w komunikacji
interpersonalnej, pokonywanie których leży w interesie nas
wszystkich. Sama tolerancja prawdopodobnie nie wystarczy, w rozwoju
cywilizacji i samego człowieka prędzej czy później niezbędna
może się okazać umiejętność patrzenia na świat również
„cudzymi oczami”, nie wyłączając bliźnich z różnych powodów
(i bez powodu) życzących sobie śmierci. Bardziej zaawansowana
etyka w dobie różnorodności. Opasły traktat
socjologiczno-psychologiczny, wyczerpująca analiza współczesnego
świata pod płaszczykiem płytkiej komedii romantycznej. Ciekawy
autosabotaż;) Skłaniająca do refleksji pozycja, której według
mnie nie zaszkodziłyby jakieś ostrzejsze akcenty. Mocne akordy w
tej słodko-gorzkiej balladzie o kapryśnym życiu.
Uwaga,
uwaga: „Humanitarna wampirzyca poszukuje osób chcących popełnić
samobójstwo”. Realizm magiczny uznanej reżyserki filmów
krótkometrażowych, festiwalowe objawienie przewrotnie wpisane w
mitologię wampiryczną. Zmysłowa, ale jeśli o mnie chodzi
niezniewalająca, opowieść o niezwykłej przyjaźni nieśmiało
rozkwitającej w okresie dojrzewania, o poszukiwaniu własnej
tożsamości, skomplikowanych relacjach rodzinnych, różnicach w
postrzeganiu życia i śmierci, niemodnej empatii, brutalizacji
zachowań nieletnich przy aktywnym udziale i biernym przyzwoleniu
dorosłych. Agresja nabyta i uwarunkowana genetycznie. Niebrzydka
kanadyjska mozaika gatunków filmowych. Goth style Ariane
Louis-Seize.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz