W
Lesie Olimpijskim w Quinault dochodzi do brutalnego ataku na
jedenastoletnią mieszkankę małego miasteczka Chester, Naomi Shaw.
Dziewczynka otrzymuje kilkanaście ciosów nożem, ale udaje jej się
przeżyć i wraz ze świadkami wydarzenia, swoimi najlepszymi
przyjaciółkami, Olivią Barnes i Cassidy Green, wskazać
napastnika, podejrzewanego o dokonanie serii morderstw na młodych
kobietach Alana Michaela Stahla. Dwadzieścia dwa lata później
Naomi, fotografka ślubna z Seattle w stanie Waszyngton, zostaje
poinformowana o śmierci domniemanego seryjnego zabójcy skazanego na
dożywocie dzięki zeznaniom dziewczynek, które nie powiedziały
cały prawdy. Teraz Olivia chce ujawnić ich największy sekret, w
związku z czym organizuje spotkanie w miasteczku, w którym wszystko
się zaczęło. Spotkanie z długoletnimi przyjaciółkami, które na
pierwszy rzut oka dużo lepiej poradziły sobie z traumą, ale wbrew
rozpaczliwym nadziejom Olivii nie są gotowe na naprawienie błędów
z przeszłości.
|
Okładka książki. „W gąszczu kłamstw”, Czwarta Strona 2024
|
Mieszkająca
w bliskim sąsiedztwie Seattle w stanie Waszyngton Kate Alice
Marshall karierę literacką rozpoczęła od mrocznych utworów dla
młodzieży (m.in. trylogia „Thirteens” pierwotnie wydawana w
latach 2020-2022 oraz „Rules for Vanishing”, dziełko natchnione
Creepypastą i „Nocnym filmem”, genialną powieścią Marishy
Pessl, też rozbudowa napisanego lata wcześniej opowiadania o pewnej
urban legend), a w 2023 roku wyszła z pierwszą propozycją
dla starszych czytelników. Dobrze przyjętym thrillerem
psychologicznym „What Lies in the Woods”; napisaną pod wpływem
czarodziejskich wspomnień z dzieciństwa, podwórkowych zabaw z
ówczesnymi dwiema najbliższymi przyjaciółkami, powieścią, która
pierwszego polskiego wydania, pod tytułem „W gąszczu kłamstw”,
doczekała się już w kolejnym roku – publikacja wydawnictwa
Czwarta Strona w solidnym tłumaczeniu Elżbiety Pawlik i miękkiej
okładce „ciemnymi kredkami pokolorowanej” przez Magdę Bloch. W
2024 roku swoją światową premierę miał drugi dreszczowiec dla
dorosłych kolekcjonerki niezwykłych długopisów, pasjonatki
biwakowania i spływów kajakowych Kate Alice Marshall, bestseller
„USA Today” zatytułowany „No One Can Know”.
Małomiasteczkowa
społeczność pod lupą amerykańskiej powieściopisarki, jak to się
mówi, żyjącej w ciekawych czasach. Narastające niepokoje
społeczne, nawarstwiające się problemy globalne, potężne
wstrząsy środowiskowe i nieprzerwanie zaostrzające się „wojny
domowe”, podgrzewane przez skrajnie nieodpowiedzialnych polityków.
Kate Alice Marshall: uważna obserwatorka współczesnej
rzeczywistości tęskniąca za magią dzieciństwa. Wciągająca
czytelników w cierniste krzewy „małoletnich czarownic z Chester”.
Spowiedź Naomi Cunningham, w Chester znanej jako Naomi Shaw
(narracja pierwszoosobowa), dziewczyny z nielegalnego składowiska
odpadów. Przekleństwo dziecka wychowanego przez alkoholika z
syllogomanią. Typowa „opieka” nad małoletnimi z tak zwanych
dysfunkcyjnych domów – Szkarłatna Litera w Erze Nowych Bogów:
Materializmu, Egoizmu, Próżności i Nepotyzmu. W latach 90. XX
wieku Las Olimpijski w Ouinault przestał należeć do Artemidy,
Ateny, Hekate i przede wszystkim Persefony, jedenastoletnich
poszukiwaczek przygód z sennej mieściny, którą dawno temu miał
nawiedzić seryjny morderca Alan Michael Stahl, charyzmatyczny
psychopata normalnie celujący w starsze przedstawicielki płci
żeńskiej, głównie autostopowiczki. Ze wspomnień pracującej w
branży ślubnej trzydziestoparoletniej Naomi Cunningham dowiadujemy
się, że z Olivią Barnes i Cassidy Green przyjaźni się od piątego
roku życia, przy czym relacja z tą pierwszą zawsze wydawała jej
się bardziej naturalna, w końcu obie były outsiderkami, ledwie
tolerowanymi rysami na portrecie „wspólnoty idealnej”. Ale
klejem była córka burmistrza i lokalnego przedsiębiorcy, między
innymi właściciela świetnie prosperującego tartaku nazywanego
Dużym Jimem i jego wytwornej małżonki, nieukrywających
niezadowolenia z wyboru dokonanego przez ich młodszą latorośl.
Nieodpowiednie towarzystwo dla członkini najbardziej wpływowego
rodu w Chester. Opiekuńcze skrzydła Cassidy Green, buńczucznie
odstępującej od tutejszych obyczajów, wręcz wywracającej
porządek społeczny w konserwatywnym miasteczku, nieprzestrzegającej
etykiety ludzi prawych i sprawiedliwych. Zadającej się z „ludzkimi
śmieciami”, współczesnymi trędowatymi: łobuziarą w łachmanach
i nieodrodną córką przebrzydłych liberałów. Księżniczka,
żebraczka i wariatka oddające się bezbożnym zabawom w lesie
tajemnic. Do pamiętnego lata. Drastyczny koniec wieku niewinności i
terroru Alana Michaela Stahla. Skazanego na dożywocie za usiłowanie
zabójstwa jedenastoletniej Naomi Shaw, napadniętej w biały dzień
na oczach szczęśliwie niezauważonych przez agresora dwóch
rówieśniczek, które jako pierwsze zidentyfikowały nożownika, ale
przysłowiowym gwoździem do trumny ojca wówczas dwunastoletniego
Alana Stahla Juniora były zeznania naszej niepewnej przewodniczki po
realistycznym - skąpanym w szarościach - świecie przedstawionym
przez wrażliwą duszę z fantazyjnym długopisem. „W gąszczu
kłamstw” Kate Alice Marshall to opowieść o długofalowych
skutkach tragedii, nieodwracalnych zmianach zachodzących w całych
społecznościach, o ludziach usychających i rozkwitających w
piekle zaprojektowanym przez człowieka. I nieakceptowalnych
społecznie tarczach, zawodnej ochronie przed wewnętrznymi demonami,
traumatycznymi wspomnieniami i nie mniej przerażającymi lukami w
pamięci.
|
Okładka książki. „What Lies in the Woods”, Flatiron Books 2023
|
Przesadnie
wysoka cena za godne życie. Oszukała przeznaczenie, wyrwała się z
cuchnącego gniazda poprzez bliskie spotkanie ze Śmiercią. Seryjny
morderca niechcący zrobił dla niej to, czego nie zrobili
praworządni obywatele? Jakie perspektywy miała Naomi Shaw przed
masakrą w lesie? Optymista powie, że świat stał przed nią
otworem, ale główna bohaterka i narratorka „W gąszczu kłamstw”
Kate Alice Marshall różowych okularów nigdy nie nosiła. Cynizm,
sarkazm i nieufność: cała Naomi. Zmieniająca partnerów jak
rękawiczki i najczęściej źle trafiająca, co tylko utwierdza ją
w postanowieniu o unikaniu poważnych związków. Utalentowana
fotografka zadowalająca się skromną działalnością w branży
ślubnej – dokłada starań, by ten mały biznes za bardzo się nie
rozkręcił, zniechęca potencjalnych klientów wygórowanymi cenami,
a resztę niegodnych zachodu odsiewa jej oszpecona twarz.
„Nietaktownie” nieprzypudrowana blizna, środkowy palec dla kultu
piękna, wyzwanie rzucane płytkim ludziom przez ofiarę, która nie
chce być postrzegana jak epizodyczna postać w fascynującej kronice
(nie dla niej!) zwykłego zbrodniarza. W ogóle nie chce być
kojarzona z tą wielką gwiazdą. Wieczna sława seryjnych morderców
i nazwiska niepamiętane. Gwiazdy i ich „bezimienne” ofiary.
Dziewczynki i ich mroczne sekrety. Życie w kłamstwie, które stało
się nieznośne dla jednej z nich. Ponad dwadzieścia lat po
przemilczeniu istotnych informacji Naomi zostaje zmuszona do powrotu
w rodzinne strony. Sprowadzona przez Olivię Barnes, która wydaje
się być większą poszkodowaną od Naomi. Roztrzaskana psychika
naocznego świadka okrucieństwa nie do przyjęcia. Całkowite
przeciwieństwo Cassidy Green, perfekcyjnej pani domu, niezawodnej
matki i właścicielki ekskluzywnego pensjonatu w Chester. Jej ojciec
nadal jest burmistrzem, ale nastąpiła niespodziewana zmiana na
stanowisku komendanta policji. Namaszczony następca przegrał z
obcą, która w odróżnieniu od niego nie złapała seryjnego
mordercy. Wybitne zasługi posterunkowego Dougherty'ego w sprawie
Alana Michaela Stahla, niechcianego ochroniarza kobiety napastowanej
przez komendantkę Monicę Bishop. Czara goryczy prowincjonalnego
gliniarza przelana karygodnym traktowaniem osoby nietykalnej. Awans
społeczny Naomi Shaw/Cunningham, która tak kompetentnego
funkcjonariusza publicznego, jak Bishop jeszcze w Chester nie
widziała. Zaskakująco potoczyły się też dzieje Cody'ego Banhama,
rycerza w lśniącej zbroi i z pokaźną kartoteką, niegdyś
zaprzyjaźnionego z chuliganem trzymanym pod parasolem ochronnym,
starszym bratem Cass, z którym wiążą się jakieś przykre
wspomnienia narratorki. Większych problemów może jednak
przysporzyć Ethan Schreiber, podcaster zbierający materiały do
programu o Alanie Stahlu Seniorze, który już przed przybyciem Naomi
nawiązał kontakt ze skorą do zwierzeń panną Barnes. Naomi co
prawa nie jest tak pewna jak Cassidy, że prawda powinna pozostać
pogrzebana, że opowiadanie o Persefonie nikomu się nie przysłuży,
niemniej brakuje jej odwagi Olivii albo po prostu ma więcej do
stracenia. Persefona to ich wspólna tajemnica, ale Naomi ukryła coś
jeszcze. Zrobiła coś, z czego nie jest dumna, co dręczyło ją
przez te wszystkie lata. Poczucie winy kobiety, która
unieszkodliwiła agresywne stworzenie. Straszliwa niepewność
adresatki złowróżbnego listu człowieka, który zna prawdę.
Okradzionej z beztroskiego dzieciństwa, napiętnowanej przez
społeczeństwo niewinnej istoty, niekoniecznie najbardziej
pognębionej przez sadystycznego rodzica. Może przez fałszywe
boginie z Chester? Nietrudno samodzielnie ułożyć tę kryminalną
kostkę Rubika, przedwcześnie przeniknąć do ukrytej warstwy tej
nieśpiesznie rozwijającej się, imponująco skupionej na postaciach
opowieści o przeklętym miasteczku. Czarująca klimatem i
dojrzałością emocjonalną nieodkładalna lektura dla ciekawych
prawdziwego świata. Niewyidealizowany obraz cywilizacji, gnijąca
tkanka społeczna, gangrena nepotyzmu, znieczulicy i odwiecznej
tradycji zamiatania brudów pod dywan. Złożona intryga w niemal
hermetycznej przestrzeni toksycznej, ponurym miejscu, z którym wiąże
się mnóstwo nieprzyjemnych wspomnień; niegościnną „osadą”
otoczoną gęstym lasem nawiedzonym przed duchy bolesnej przeszłości.
I wreszcie potęga dziecięcej wyobraźnia: biała i czarna magia
zatraconych w fantazji. Efekt domina niepobieżnie malującej słowami
Kate Alice Marshall.
Spóźniony
głód wiedzy temperamentnej protagonistki z monstrualnym bagażem
doświadczeń. Twarde realia małomiasteczkowe i płynny krajobraz
leśny; fatalne imaginacje dziewczynek skrzywdzonych. Związanych
śmiercionośnym sekretem. Elektryzująca „sztuka” tragiczna
amerykańskiej powieściopisarki Kate Alice Marshall, nieprzeciętny
thriller psychologiczny intencjonalnie marginalizujący seryjnego
mordercę. Głos ofiar „W gąszczu kłamstw”. Strategia
rozwiązywania problemów społecznych w nieśmiertelnej kulturze
koteryjnej. Ignorowana udręka niewinnych, jawna bezkarność
winnych. Utopia zwyrodnialców.
Za
książkę bardzo dziękuję wydawnictwu
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz