poniedziałek, 1 sierpnia 2022

Zapowiedzi wydawnictwa MAG (seria horrorów)

 
Poniżej przedstawiam wybrane pozycje, które prawdopodobnie w najbliższych latach (niektóre jeszcze w tym roku) ukażą się pod szyldem wydawnictwa MAG. Dotyczy wyłącznie pozycji mających dołączyć do serii horrorów i klimatów około-horrorowych, w skład której dotychczas weszły „Odmieniec” i „Ballada o Czarnym Tomie” Victora LaValle'a, „Drood” Dana Simmonsa (wznowienie), „Biblioteka na Górze Opiec” Scotta Hawkinsa, „Dni ostatnie” Briana Evensona i w innej szacie graficznej „Księgi krwi 1-3” Clive'a Barkera oraz „Czerwone drzewo” Caitlín R. Kiernan. Okładki będą inne, zakładając oczywiście, że wszystkie poniższe wydarzenia literackie dojdą do skutku.

Peter Straub „Koko”

Pierwsza część Blue Rose Trilogy jednego z najwybitniejszych amerykańskich autorów literatury grozy. Laureatka World Fantasy Award 1989 za najlepszą powieść, po raz pierwszy wydana w roku 1988. Fabuła podąża za czterema zaprzyjaźnionymi weteranami wojny w Wietnamie, którzy nabierają przekonania, że jeden z członków ich dawnego plutonu odpowiada za serię mordów. Ofiarom odejmuje się uszy i oczy, a do ust wkłada kartę z napisem „KOKO”. Tak rozpoczyna się długa podróż od Waszyngtonu przez Daleki Wschód po Nowy Jork. Polowanie na śmiertelnie niebezpiecznego człowieka prawdopodobnie prowadzone przez jego niegdysiejszych towarzyszy broni.
 

Victor LaValle „The Devil in Silver”

Pierwotnie wydana w 2012 roku złożona opowieść o awanturniku, który trafia do szpitala psychiatrycznego w Nowym Jorku. Spoczywają na nim poważne zarzuty, co kłóci się z jego wspomnieniami. Pamięć może go jednak zawodzić. Już pierwszej nocy w izolacji mężczyznę odwiedza potworna istota z głową żubra i ciałem starca, która bynajmniej nie jest nastawiona przyjaźnie. Okazuje się, że inni pacjenci też są nachodzeni przez to niezwykłe stworzenie. Nowy pensjonariusz zakładu psychiatrycznego tworzy mały oddział do walki z bestią, która może być samym Księciem Piekieł. 
 

Brian Evenson „Song for the Unraveling of the World”

Niedługa powieść z 2019 roku o zwątpieniu, złudzeniach i paranoi. Samooszukiwaniu, zniekształceniach ludzkiej percepcji i najniższych instynktach. O twarzy noworodka pojawiającej się z tyłu głowy innego człowieka. O filmowcu szukającym ciszy i terapeucie przychodzącym nocą do pokoju pacjenta.

 

John Ajvide Lindqvist „Verkligheten”

Powieść z 2022 roku szwedzkiego autora między innymi „Wpuść mnie”, podstawy scenariusza filmu z 2008 roku pt. „Pozwól mi wejść” Tomasa Alfredsona – dwa lata później ukazało się podejście Matta Reevesa do tej historii. Heidi Hallberg jest gwiazdą popularnego reality show. Ona i jej rodzina, podobnie jak bohater „Truman Show” Petera Weira, żyją pod stałą obserwacją milionów widzów. Umierająca mucha jakimś „magicznym sposobem” znikająca z parapetu, stopnie zmieniające wysokość i na pozór solidne drzwi, przez które śmiertelnik może przejść niczym pierwszy lepszy duch. Te i inne „niepojęte zjawiska” sprawiają, że Heidi zaczyna kwestionować rzeczywistość, w której żyje. Co jest realne? Czy w ogóle jest coś, czego Heidi może być pewna? Co nie jest li tylko symulacją?

 

Clive Barker „Księgi krwi 4-6”

Ciąg dalszy opus magnum wielkiego Clive'a Barkera, ogromnie zasłużonego zarówno dla literackiego, jak filmowego horroru, ze wskazaniem na klimaty ekstremalne. Czternaście opowiadań pierwotnie opublikowanych w latach 80-tych XX wieku. A w tym gronie kultowy „Zakazany” - filmową wersję zna chyba każdy miłośnik kina slash. Pod tytułem „Candyman”.

 

Stephen Graham Jones „Mapa wnętrza”

Dzieło rdzennego mieszkańca Ameryki Północnej, które swoją światową premierę miało w roku 2017. Pewnej nocy dwunastoletni chłopiec dostrzega w swoim domu postać, która przypomina mu jego zmarłego ojca. Ojca, który zginął w tajemniczym okolicznościach, zanim jego najbliżsi zdecydowali się opuścić rezerwat. Zaciekawiony chłopiec idzie za enigmatycznym przybyszem, który pokazuje mu, że jego dom jest większy i głębszy, niż myślał. Ta niezwykła przechadzka napełnia go przemożnym pragnieniem sporządzenia kompletnego planu nieruchomości, w której mieszka. W efekcie sprowadza śmiertelne niebezpieczeństwo na swojego młodszego brata. Dom to miejsce, które zawsze cię przyjmie, ale istnieją też domy, które zazdrośnie strzegą swych sekretów. Mieszkaj, ale nie rozglądaj się zbyt uważnie.

 

Stephen Graham Jones „Jedyni dobrzy Indianie”

Pomysł na tę powieść grozy po raz pierwszy opublikowaną w roku 2020 zrodził się w głowie jej autora, gdy wraz ze swoją małżonką wynajmował dom w Gunbarrel w stanie Kolorado. Nie wyklucza też, że jakiś wpływ na tę historię wywarła zachowana w pamięci scena z dzieciństwa, w której wujek wybija mu z głowy pomysł zapolowania na niedźwiedzicę grizzly. Porównywana do twórczości Paula Tremblaya i Tommy'ego Orange'a opowieść o tożsamości kulturowej, zemście i kosztach zerwania z tradycją. Podwyższony horror w klasycznej konwencji. O czterech rdzennych mieszkańcach Ameryki Północnej, przyjaciołach z dzieciństwa prześladowanych przez istotę napędzaną pragnieniem zemsty. Grzechy młodości mogą przypomnieć o sobie po wielu latach. Gdy będziesz zupełnie innym człowiekiem. Przynajmniej w swoim mniemaniu.

 

Stephen Graham Jones „My Heart Is a Chainsaw”

Pierwsza odsłona The Lake Witch Trilogy, która pierwotnie ukazała się w roku 2021 (światową premierę części drugiej zaplanowano na rok 2023 i jeśli nic się nie zmieni, to ukaże się pod tytułem „Don't Fear the Reaper”). Główną bohaterką jest outsiderka z indiańskimi korzeniami, Jade Daniels, która ucieczkę od wielce rozczarowującej, wręcz traumatycznej rzeczywistości znajduje w gatunku horroru. Agresywny ojciec, nieobecna matka i dziewczyna, która pod maską Jasona Voorheesa próbuje ukryć swoją rozpacz. Przestraszona dziewczynka w nieubłaganie rdzewiejącej żelaznej zbroi. I krew, całe morze krwi przelanej przez istotę jakby żywcem wyjętą z ulubionych filmów Jade. Hołd dla gatunku horroru. 

 

Usman T. Malik „Midnight Doorways: Fables from Pakistan”

Laureat British Fantasy Award i Bram Stoker Award urodzony w Pakistanie Usman T. Malik zaprasza do nawiedzonego sierocińca dla dziewcząt, na wzburzone wody przemierzane przez zakochaną parę w latach 60-tych XX wieku i na szkolną wycieczkę po ruinach przedislamskiego miasta, kiedy to w nader tajemniczych, upiornych okolicznościach będą znikać chłopcy. Powieść pierwotnie wydana w roku 2021.

 

P. Djèlí Clark „Ring Shout”

Minipowieść z 2020 roku poruszająca problem rasizmu. O demonach w białych kapturach. Jest tok 1951. Dumni członkowie Ku Klux Klanu wzdłuż i wszerz przemierzają Stany Zjednoczone w poszukiwaniu czarnoskórych ludzi. Nieświęta misja, która już niedługo ma wejść na kolejny, koszmarniejszy poziom. Ale na przeszkodzie staja im Maryse Boudreaux i jej koledzy z ruchu oporu: strzelec wyborowy i wojownik z Harlemu. A stawką w tej wojnie najprawdopodobniej są losy całego świata.

 

Lauren Beukes „Broken Monsters”

Autorka między innymi „Lśniących dziewczyn”, przeniesionych na ekran w 2022 roku w formie serialu (sezon pierwszy), w 2014 roku pochwaliła się swoją klimatyczną opowieścią z pogranicza horroru i thrillera. Detektyw z Detroit Gabriella Versado dostaje najdziwniejszą sprawę w swojej dotychczasowej karierze. Najpierw są zwłoki pół chłopca, pół jelenia, a potem kolejne zdumiewające makabryczne znaleziska Tymczasem nastoletnia córka Gabrielli nawiązuje nową wirtualną znajomość z mężczyzną, który może być poszukiwanym przez jej matkę drapieżnikiem.

 

Nathan Ballingrud „Wounds: Six Stories from the Border of Hell”

Sześć mrożących krew w żyłach opowieści od zdobywcy Shirley Jackson Award. A wśród nich przeniesiona na ekran w 2019 roku przez Babaka Anvariego „The Visible Filth” (oryginalny tytuł filmu: „Wounds”, oficjalny tytuł polski: „Rany”). Zbiór opowiadań, który swój wydawniczy debiut zaliczył w roku 2019. Opowiadań zmyślnie zagmatwanych, osobliwych, o rzeczach znanych, mniej znanych i całkowicie obcych.

 

Nathan Ballingrud „Potwory północnoamerykańskich jezior”

Zbiór opowiadań miłosnych... Spokojnie, potwory też będą. Realne i wyobrażone. Zewnętrzne i wewnętrzne. Potwory w maskach. Rodzice, kochankowie, my sami. Każdy może zostać potworem. Jak ludzie z klasy robotniczej ożywieni na kartach tej kolekcji. Doprowadzeni do ostateczności przez fatalną miłość. Bo czasami miast budować, miłość woli rujnować. Zamiast wyrywać z kajdan samotności, jeszcze je zaciskać. Miłość dobra jest i łaskawa, ale nie w światach przedstawionych w tym nieopasłym zbiorku.

 

Laird Barron „Occultation and Other Stories” / „The Imago Sequence and Other Stories”

Dwa w jednym. Dwa zbiory opowiadań amerykańskiego pisarza i poety, który zgarnął między innymi Shirley Jackson Award. Za swoją debiutancką kolekcję opowiadań z roku 2007. Mowa oczywiście o „The Imago Sequence and Other Stories”. Podobnie jak „Occultation and Other Stories”, która swoją światową premierę miała trzy lata później, zawiera teksty silnie inspirowane twórczością Howarda Phillipsa Lovecrafta. Laird Barron w ogóle jest znany jako nieoficjalny uczeń Samotnika z Providence, niektórzy wręcz uznają go za następcę tego Wybitnego Literata. Horror kosmiczny, lovecraftian horror: te klimaty.

 

Laird Barron „The Croning”

Debiutancka powieść Lairda Barrona, która światło dzienne ujrzała w 2012 roku. Horror silnie pachnący Howardem Phillipsem Lovecraftem o czarnej magii, upiornych kultach i innych strasznościach czających się tam, gdzie zalegają cienie. Donald Miller, geolog i naukowiec w podeszłym wieku, dokonuje nadzwyczajnych odkryć. Dowiaduje się czegoś nowego o swojej żonie Michelle i ich dorosłych już bliźniakach. Wszystko w co wierzył zaczyna się rozpadać. Całe jego życie wyrosło ze spróchniałego, niemożliwie cuchnącego fundamentu. A może nie? Tak czy inaczej, mężczyzna zamierza zgłębić sekret The Croning.

 

Caitlín R. Kiernan „Tonąca dziewczyna”

Wznowienie jednej z najpoczytniejszych powieści urodzonej w Irlandii amerykańskiej paleontolog, specjalizującej się w szeroko pojętej fantastyce, która na świecie wypłynęła w roku 2012 pod tytułem „The Drowning Girl”. Pierwsze polskie wydanie, pod nazwą „Tonąca dziewczyna”, również przygotowało wydawnictwo MAG, na rok 2014. Powieść o chorującej na schizofrenię, którą „otrzymała w spadku” po babce i matce (w ich rodzinie to dziedziczne). Jej samotność nieoczekiwanie rozprasza osoba transseksualna, ale gdy już myśli, że jej życie wreszcie zaczęło się układać, gdy w końcu odnalazła swoją wielką miłość, na scenę wkracza tajemnicza istota, która pokazuje jej się pod postacią syreny i wilka. I która może istnieć jedynie w jej okrutnie skołowanym, schorowanym umyśle. W otchłani szaleństwa albo na przecięciu dwóch skrajnie różnych światów.

 

Caitlín R. Kiernan „Houses Under the Sea”

Autorka między innymi „Czerwonego drzewa” wybrała około dwudziestu swoich opowiadań utrzymanych w tradycji Howarda Phillipsa Lovecrafta, tj. jego niepokojące uniwersum, ze wskazaniem na tak zwaną Mitologię Cthulhu do „Houses Under Sea”, kolekcji, która po raz pierwszy została zaprezentowana czytelnikom (w takiej formie) w roku 2018 – ilustrowane wydanie Centipede Press ze wstępem jednego z czołowych badaczy literatury Lovecrafta S.T. Joshiego i posłowiem Michaela Cisco.

 

Caitlín R. Kiernan „Agents of Dreamland”

Otwarcie powieściowego cyklu Tinfoil Dossier z 2017 roku. Agent specjalny znany jako Signalman przybywa do Winslow w stanie Arizona i jeszcze tego samego dnia spotyka się w barze z kobietą, z którą wymienia się informacjami na temat zagadkowego wydarzenia, do którego doszło parę dni wcześniej. Na ranczu w nadmorskim zakątku Stanów Zjednoczonych, należącym do nawiedzonego guru, który wabił słabe owieczki obietnicami iście transcendentnych przeżyć. Tworzył armię gotową pójść za nim w ogień. Gotową oddać życie za swojego duchowego przewodnika. Śledztwo w tej sprawie prowadzi Signalmana do zdumiewającego osiągnięcia Laboratorium Fizyki Stosowanej im. Johna Hopkinsa. Wszystko wskazuje na to, że nawiązali kontakt z pozaziemską istotą.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz