Poniżej
przedstawiam wybrane pozycje, które prawdopodobnie w najbliższych
latach (niektóre jeszcze w tym roku) ukażą się pod szyldem
wydawnictwa MAG. Dotyczy wyłącznie pozycji mających dołączyć do
serii horrorów i klimatów około-horrorowych, w skład której
dotychczas weszły „Odmieniec” i „Ballada o Czarnym Tomie”
Victora LaValle'a, „Drood” Dana Simmonsa (wznowienie),
„Biblioteka na Górze Opiec” Scotta Hawkinsa, „Dni ostatnie”
Briana Evensona i w innej szacie graficznej „Księgi krwi 1-3”
Clive'a Barkera oraz „Czerwone drzewo” Caitlín R. Kiernan.
Okładki będą inne, zakładając oczywiście, że wszystkie
poniższe wydarzenia literackie dojdą do skutku.
Peter
Straub „Koko”
Pierwsza
część Blue Rose Trilogy jednego z najwybitniejszych
amerykańskich autorów literatury grozy. Laureatka World Fantasy
Award 1989 za najlepszą powieść, po raz pierwszy wydana w roku
1988. Fabuła podąża za czterema zaprzyjaźnionymi weteranami wojny
w Wietnamie, którzy nabierają przekonania, że jeden z członków
ich dawnego plutonu odpowiada za serię mordów. Ofiarom odejmuje się
uszy i oczy, a do ust wkłada kartę z napisem „KOKO”. Tak
rozpoczyna się długa podróż od Waszyngtonu przez Daleki Wschód
po Nowy Jork. Polowanie na śmiertelnie niebezpiecznego człowieka
prawdopodobnie prowadzone przez jego niegdysiejszych towarzyszy
broni.
Victor
LaValle „The Devil in Silver”
Pierwotnie
wydana w 2012 roku złożona opowieść o awanturniku, który trafia
do szpitala psychiatrycznego w Nowym Jorku. Spoczywają na nim
poważne zarzuty, co kłóci się z jego wspomnieniami. Pamięć może
go jednak zawodzić. Już pierwszej nocy w izolacji mężczyznę
odwiedza potworna istota z głową żubra i ciałem starca, która
bynajmniej nie jest nastawiona przyjaźnie. Okazuje się, że inni
pacjenci też są nachodzeni przez to niezwykłe stworzenie. Nowy
pensjonariusz zakładu psychiatrycznego tworzy mały oddział do
walki z bestią, która może być samym Księciem Piekieł.
Brian
Evenson „Song for the Unraveling of the World”
Niedługa
powieść z 2019 roku o zwątpieniu, złudzeniach i paranoi.
Samooszukiwaniu, zniekształceniach ludzkiej percepcji i najniższych
instynktach. O twarzy noworodka pojawiającej się z tyłu głowy
innego człowieka. O filmowcu szukającym ciszy i terapeucie
przychodzącym nocą do pokoju pacjenta.
John
Ajvide Lindqvist „Verkligheten”
Powieść
z 2022 roku szwedzkiego autora między innymi „Wpuść mnie”,
podstawy scenariusza filmu z 2008 roku pt. „Pozwól mi wejść”
Tomasa Alfredsona – dwa lata później ukazało się podejście
Matta Reevesa do tej historii. Heidi Hallberg jest gwiazdą
popularnego reality show. Ona i jej rodzina, podobnie jak bohater
„Truman Show” Petera Weira, żyją pod stałą obserwacją
milionów widzów. Umierająca mucha jakimś „magicznym sposobem”
znikająca z parapetu, stopnie zmieniające wysokość i na pozór
solidne drzwi, przez które śmiertelnik może przejść niczym
pierwszy lepszy duch. Te i inne „niepojęte zjawiska” sprawiają,
że Heidi zaczyna kwestionować rzeczywistość, w której żyje. Co
jest realne? Czy w ogóle jest coś, czego Heidi może być pewna? Co
nie jest li tylko symulacją?
Clive
Barker „Księgi krwi 4-6”
Ciąg
dalszy opus magnum wielkiego Clive'a Barkera, ogromnie zasłużonego
zarówno dla literackiego, jak filmowego horroru, ze wskazaniem na
klimaty ekstremalne. Czternaście opowiadań pierwotnie
opublikowanych w latach 80-tych XX wieku. A w tym gronie kultowy
„Zakazany” - filmową wersję zna chyba każdy miłośnik kina
slash. Pod tytułem „Candyman”.
Stephen
Graham Jones „Mapa wnętrza”
Dzieło
rdzennego mieszkańca Ameryki Północnej, które swoją światową
premierę miało w roku 2017. Pewnej nocy dwunastoletni chłopiec
dostrzega w swoim domu postać, która przypomina mu jego zmarłego
ojca. Ojca, który zginął w tajemniczym okolicznościach, zanim
jego najbliżsi zdecydowali się opuścić rezerwat. Zaciekawiony
chłopiec idzie za enigmatycznym przybyszem, który pokazuje mu, że
jego dom jest większy i głębszy, niż myślał. Ta niezwykła
przechadzka napełnia go przemożnym pragnieniem sporządzenia
kompletnego planu nieruchomości, w której mieszka. W efekcie
sprowadza śmiertelne niebezpieczeństwo na swojego młodszego brata.
Dom to miejsce, które zawsze cię przyjmie, ale istnieją też domy,
które zazdrośnie strzegą swych sekretów. Mieszkaj, ale nie
rozglądaj się zbyt uważnie.
Stephen
Graham Jones „Jedyni dobrzy Indianie”
Pomysł
na tę powieść grozy po raz pierwszy opublikowaną w roku 2020
zrodził się w głowie jej autora, gdy wraz ze swoją małżonką
wynajmował dom w Gunbarrel w stanie Kolorado. Nie wyklucza też, że
jakiś wpływ na tę historię wywarła zachowana w pamięci scena z
dzieciństwa, w której wujek wybija mu z głowy pomysł zapolowania
na niedźwiedzicę grizzly. Porównywana do twórczości Paula
Tremblaya i Tommy'ego Orange'a opowieść o tożsamości kulturowej,
zemście i kosztach zerwania z tradycją. Podwyższony horror w
klasycznej konwencji. O czterech rdzennych mieszkańcach Ameryki
Północnej, przyjaciołach z dzieciństwa prześladowanych przez
istotę napędzaną pragnieniem zemsty. Grzechy młodości mogą
przypomnieć o sobie po wielu latach. Gdy będziesz zupełnie innym
człowiekiem. Przynajmniej w swoim mniemaniu.
Stephen
Graham Jones „My Heart Is a Chainsaw”
Pierwsza
odsłona The Lake Witch Trilogy, która pierwotnie ukazała
się w roku 2021 (światową premierę części drugiej zaplanowano
na rok 2023 i jeśli nic się nie zmieni, to ukaże się pod tytułem
„Don't Fear the Reaper”). Główną bohaterką jest outsiderka z
indiańskimi korzeniami, Jade Daniels, która ucieczkę od wielce
rozczarowującej, wręcz traumatycznej rzeczywistości znajduje w
gatunku horroru. Agresywny ojciec, nieobecna matka i dziewczyna,
która pod maską Jasona Voorheesa próbuje ukryć swoją rozpacz.
Przestraszona dziewczynka w nieubłaganie rdzewiejącej żelaznej
zbroi. I krew, całe morze krwi przelanej przez istotę jakby żywcem
wyjętą z ulubionych filmów Jade. Hołd dla gatunku horroru.
Usman
T. Malik „Midnight Doorways: Fables from Pakistan”
Laureat
British Fantasy Award i Bram Stoker Award urodzony w Pakistanie Usman
T. Malik zaprasza do nawiedzonego sierocińca dla dziewcząt, na
wzburzone wody przemierzane przez zakochaną parę w latach 60-tych
XX wieku i na szkolną wycieczkę po ruinach przedislamskiego miasta,
kiedy to w nader tajemniczych, upiornych okolicznościach będą
znikać chłopcy. Powieść pierwotnie wydana w roku 2021.
P.
Djèlí Clark „Ring Shout”
Minipowieść
z 2020 roku poruszająca problem rasizmu. O demonach w białych
kapturach. Jest tok 1951. Dumni członkowie Ku Klux Klanu wzdłuż i
wszerz przemierzają Stany Zjednoczone w poszukiwaniu czarnoskórych
ludzi. Nieświęta misja, która już niedługo ma wejść na
kolejny, koszmarniejszy poziom. Ale na przeszkodzie staja im Maryse
Boudreaux i jej koledzy z ruchu oporu: strzelec wyborowy i wojownik z
Harlemu. A stawką w tej wojnie najprawdopodobniej są losy całego
świata.
Lauren
Beukes „Broken Monsters”
Autorka
między innymi „Lśniących dziewczyn”, przeniesionych na ekran w
2022 roku w formie serialu (sezon pierwszy), w 2014 roku pochwaliła
się swoją klimatyczną opowieścią z pogranicza horroru i
thrillera. Detektyw z Detroit Gabriella Versado dostaje
najdziwniejszą sprawę w swojej dotychczasowej karierze. Najpierw są
zwłoki pół chłopca, pół jelenia, a potem kolejne zdumiewające
makabryczne znaleziska Tymczasem nastoletnia córka Gabrielli
nawiązuje nową wirtualną znajomość z mężczyzną, który może
być poszukiwanym przez jej matkę drapieżnikiem.
Nathan
Ballingrud „Wounds: Six Stories from the Border of Hell”
Sześć
mrożących krew w żyłach opowieści od zdobywcy Shirley Jackson
Award. A wśród nich przeniesiona na ekran w 2019 roku przez Babaka
Anvariego „The Visible Filth” (oryginalny tytuł filmu: „Wounds”,
oficjalny tytuł polski: „Rany”). Zbiór opowiadań, który swój
wydawniczy debiut zaliczył w roku 2019. Opowiadań zmyślnie
zagmatwanych, osobliwych, o rzeczach znanych, mniej znanych i
całkowicie obcych.
Nathan
Ballingrud „Potwory północnoamerykańskich jezior”
Zbiór
opowiadań miłosnych... Spokojnie, potwory też będą. Realne i
wyobrażone. Zewnętrzne i wewnętrzne. Potwory w maskach. Rodzice,
kochankowie, my sami. Każdy może zostać potworem. Jak ludzie z
klasy robotniczej ożywieni na kartach tej kolekcji. Doprowadzeni do
ostateczności przez fatalną miłość. Bo czasami miast budować,
miłość woli rujnować. Zamiast wyrywać z kajdan samotności,
jeszcze je zaciskać. Miłość dobra jest i łaskawa, ale nie w
światach przedstawionych w tym nieopasłym zbiorku.
Laird
Barron „Occultation and Other Stories” / „The Imago Sequence
and Other Stories”
Dwa
w jednym. Dwa zbiory opowiadań amerykańskiego pisarza i poety,
który zgarnął między innymi Shirley Jackson Award. Za swoją
debiutancką kolekcję opowiadań z roku 2007. Mowa oczywiście o
„The Imago Sequence and Other Stories”. Podobnie jak „Occultation
and Other Stories”, która swoją światową premierę miała trzy
lata później, zawiera teksty silnie inspirowane twórczością
Howarda Phillipsa Lovecrafta. Laird Barron w ogóle jest znany jako
nieoficjalny uczeń Samotnika z Providence, niektórzy wręcz uznają
go za następcę tego Wybitnego Literata. Horror kosmiczny,
lovecraftian horror: te klimaty.
Laird
Barron „The Croning”
Debiutancka
powieść Lairda Barrona, która światło dzienne ujrzała w 2012
roku. Horror silnie pachnący Howardem Phillipsem Lovecraftem o
czarnej magii, upiornych kultach i innych strasznościach czających
się tam, gdzie zalegają cienie. Donald Miller, geolog i naukowiec w
podeszłym wieku, dokonuje nadzwyczajnych odkryć. Dowiaduje się
czegoś nowego o swojej żonie Michelle i ich dorosłych już
bliźniakach. Wszystko w co wierzył zaczyna się rozpadać. Całe
jego życie wyrosło ze spróchniałego, niemożliwie cuchnącego
fundamentu. A może nie? Tak czy inaczej, mężczyzna zamierza
zgłębić sekret The Croning.
Caitlín
R. Kiernan „Tonąca dziewczyna”
Wznowienie
jednej z najpoczytniejszych powieści urodzonej w Irlandii
amerykańskiej paleontolog, specjalizującej się w szeroko pojętej
fantastyce, która na świecie wypłynęła w roku 2012 pod tytułem
„The Drowning Girl”. Pierwsze polskie wydanie, pod nazwą „Tonąca
dziewczyna”, również przygotowało wydawnictwo MAG, na rok 2014.
Powieść o chorującej na schizofrenię, którą „otrzymała w
spadku” po babce i matce (w ich rodzinie to dziedziczne). Jej
samotność nieoczekiwanie rozprasza osoba transseksualna, ale gdy
już myśli, że jej życie wreszcie zaczęło się układać, gdy w
końcu odnalazła swoją wielką miłość, na scenę wkracza
tajemnicza istota, która pokazuje jej się pod postacią syreny i
wilka. I która może istnieć jedynie w jej okrutnie skołowanym,
schorowanym umyśle. W otchłani szaleństwa albo na przecięciu
dwóch skrajnie różnych światów.
Caitlín
R. Kiernan „Houses Under the Sea”
Autorka
między innymi „Czerwonego drzewa” wybrała około dwudziestu
swoich opowiadań utrzymanych w tradycji Howarda Phillipsa
Lovecrafta, tj. jego niepokojące uniwersum, ze wskazaniem na tak
zwaną Mitologię Cthulhu do „Houses Under Sea”, kolekcji, która
po raz pierwszy została zaprezentowana czytelnikom (w takiej formie)
w roku 2018 – ilustrowane wydanie Centipede Press ze wstępem
jednego z czołowych badaczy literatury Lovecrafta S.T. Joshiego i
posłowiem Michaela Cisco.
Caitlín
R. Kiernan „Agents of Dreamland”
Otwarcie
powieściowego cyklu Tinfoil Dossier z 2017 roku. Agent
specjalny znany jako Signalman przybywa do Winslow w stanie Arizona i
jeszcze tego samego dnia spotyka się w barze z kobietą, z którą
wymienia się informacjami na temat zagadkowego wydarzenia, do
którego doszło parę dni wcześniej. Na ranczu w nadmorskim zakątku
Stanów Zjednoczonych, należącym do nawiedzonego guru, który wabił
słabe owieczki obietnicami iście transcendentnych przeżyć.
Tworzył armię gotową pójść za nim w ogień. Gotową oddać
życie za swojego duchowego przewodnika. Śledztwo w tej sprawie
prowadzi Signalmana do zdumiewającego osiągnięcia Laboratorium
Fizyki Stosowanej im. Johna Hopkinsa. Wszystko wskazuje na to, że
nawiązali kontakt z pozaziemską istotą.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz