środa, 5 lutego 2025

Asako Yuzuki „Masło”

 
W areszcie śledczym w Tokio przebywa kobieta podejrzana o liczne oszustwa matrymonialne i zabicie co najmniej trzech mężczyzn, perfekcyjna gospodyni domowa Manako Kajii, której media nadały przydomek Kajimana. Pracująca w tabloidowym magazynie dla panów, „Tygodniku Shūmei”, trzydziestotrzyletnia Rika Machida od jakiegoś czasu bezskutecznie stara się o wywiad z domniemaną seryjną morderczynią unikającą kontaktu także z innymi dziennikarzami. W końcu, idąc za radą swojej najlepszej przyjaciółki, Reiko Sayamy, która porzuciła karierę zawodową, by skupić się na budowaniu rodziny, Rika kulinarnym podstępem wkupuje się w łaski Manako Kajii, zdeklarowanej antyfeministki, maniaczki gotowania z bardzo wysokim mniemaniem o sobie i potencjalnie zabójczą charyzmą. Chcąc zyskać zaufanie niesławnej aresztantki, Rika pozwala jej na przejęcie sterów; aspirująca reporterka sumiennie wykonuje kulinarne zadania zlecane przez Manako, która w jej oczach niepostrzeżenie przeistacza się z bezwzględnej morderczyni w niewinną ofiarę, dotkliwie karaną za niepoddawanie się powszechnej presji, za rozmyślne niespełnianie oczekiwań społecznych.

Okładka książki. „Masło”, Wydawnictwo Literackie 2024, adaptacja; © HarperCollins Publishers

„Masło” (oryg. „Butter”), japoński bestseller nominowany do Naoki Prize pióra Asako Yuzuki, zdobywczyni 88. All Yomimono Prize for New Writers za opowiadanie „Forget Me, Not Blue”, pierwotnie opublikowane w 2008 roku w czasopiśmie „All Yomimono”, a dwa lata później wydane w formie książkowej – zbiór powiązanych krótkich historii pt. „Shūten no ano ko”. Asako Yuzuki urodziła się w Tokio w 1981 roku i choć od wczesnych lat szkolnych była zapaloną czytelniczką, literaturę krajową odkryła dopiero w gimnazjum – miłość do książek zaszczepiły jej takie utwory, jak „Ania z Zielonego Wzgórza” Lucy Maud Montgomery, „Małe kobietki” Louisy May Alcott, „Pippi Pończoszanka” Astrid Lindgren, seria „Ramona” Beverly Cleary i powieści dla młodzieży Judy Blume. Do poszerzenia swoich czytelniczych horyzontów o literaturę japońską skłoniła ją lektura „Kitchen” Banany Yoshimoto. Po zakończeniu edukacji - studiowała literaturę francuską na Rikkyo University – próbowała realizować się w branży telewizyjnej, ale szybko zrozumiała, że w tym miejscu prawdopodobnie nigdy nie doczeka się upragnionej swobody twórczej. Przebranżowiła się na cukierniczkę, ale choć bardzo się starała, nie potrafiła wymyślić niczego, co mogłoby się sprzedać. Wtedy pewien starszy człowiek poradził jej skupić się na realizacji prawdziwego marzenia; walkę o sprawę, którą przed laty z góry uznała za straconą. O zostaniu powieściopisarką.

Powieść luźno zainspirowana autentyczną sprawą japońskiej seryjnej morderczyni i oszustki nazwiskiem Kanae Kijima (znana też jako The Konkatsu Killer), skazanej na karę śmierci za otrucie trzech niedoszłych mężów w latach 2007-2009. Pierwotnie wydana w 2017 roku smaczna mieszanka gatunkowa, którą do Polski wprowadziło Wydawnictwo Literackie w roku 2024 – edycja w doskonałym tłumaczeniu Anny Wołcyrz, z posłowiem japońskiego autora powieści historycznych i obyczajowych Ichiriki Yamamoto. Poruszająca historia kobiecej przyjaźni w rytmie kryminalno-kulinarnym z imponującą pieczołowitością skonstruowana przez poczytną pisarkę żywo zainteresowaną zmianami społeczno-obyczajowymi w swojej rodzimej Japonii. Stałą czytelniczkę Sayaki Muraty, Yu Miri, Mieko Kawakami i Yōko Tawady, której twórczość już kilkukrotnie została przeniesiona na ekran (najbardziej znany przykład: miniserial komediowy Netflix z 2017 roku „The Many Faces of Ito”, oparty na książce „Itō-kun A to E”). W „Maśle” Asako Yuzuki zdecydowanie dominuje narracja trzecioosobowa z bohaterką dynamiczną w centralnym punkcie – ambitną kobietą, której celem jest zostanie pełnoprawną redaktorką, pisanie własnych artykułów do „Tygodnika Shūmei”, tabloidu prenumerowanego głównie przez panów. Rikę Machidę poznajemy jako najskuteczniejszą w tym wydawnictwie dostarczycielkę materiałów politycznych, kryminalnych i kulturalnych – opracowywanych i podpisywanych przez kolegów z wyższego szczebla – prawdopodobnie najciężej pracującą osobę w średnio poczytnym magazynie. Całkowicie skupioną na karierze, niemyślącą o założeniu rodziny trzydziestotrzylatkę, nieprzywiązującą wagi do kwestii żywieniowych (podstawą jej diety są szybkie dania i przekąski ze sklepu, tak zwane gotowce; nie stroni też od lokali typu fast food) i od czasu do czasu (rzadko) spotykającą się z redaktorem z działu literatury pięknej „Tygodnika Shūmei”, Makoto Fujimurą, który nie wywiera na nią żadnej presji. Obojgu odpowiada taki w gruncie rzeczy niezobowiązujący związek, można jednak odnieść wrażenie, że Rika z lekką zazdrością spogląda na swoją ulubioną parę, pozornie idealne małżeństwo od dłuższego czasu starające się o pierwsze dziecko. Reiko Sayama, długoletnia przyjaciółka głównej bohaterki „Masła”, jest perfekcyjną panią domu, która zrezygnowała z pracy (porzuciła wyśmienicie zapowiadającą się karierę w dziennikarstwie), by spełnić swoje największe marzenie. Jej mąż Ryôsuke, jak zawsze natychmiast się dostosował, ale nie ulega wątpliwości, że był równie zaszokowany tą nagłą decyzją Reiko, co jej najlepsza przyjaciółka. Niemniej Reiko niezmiennie może liczyć na wsparcie „księcia z bajki” (rola, jaką Rika odgrywała w żeńskiej szkole z internatem) w swoim coraz bardziej desperackim dążeniu do macierzyństwa i teoretycznie odwdzięcza się tym samym. Zakładając, że obawy Reiko dotyczące samozwańczej(?) smakoszki Manako Kajii są słuszne, że protagonistce „Masła” relacja z niesławną obywatelką bardziej szkodzi, niż służy. Układ, który może przywieść na myśl „Milczenie owiec” Thomasa Harrisa, ale potencjalna czarna wdowa wnikliwej obserwatorki życia społecznego, powieściopisarki z nadzwyczaj wysoką inteligencją emocjonalną, hipotetycznie diaboliczna mentorka Riki Machidy, dołoży wszelkich starań, by odciąć ich nietypową znajomość od podrównań z Hannibalem Lecterem i Clarice Starling. Innymi słowy, ewentualne skojarzenia z kultowym dziełem pana Harrisa najpewniej długo nie będą się utrzymywać; ledwie przelotne myśli w niebywale zajmującej relacji niepewnej seryjnej morderczyni i niepewnej przyszłej redaktorki.

Okładka książki. „Butter”, HarperCollins Publishers 2024

Kobiety, które dobrze gotują są podobno źródłem pocieszenia dla mężczyzn, którzy opuszczają gardę. Ale im lepiej gotuje, tym lepiej potrafi zabijać, gdy jest niezadowolona” (Asako Yuzuki, wywiad dla „The Straits Times” opublikowany 2 marca 2024).
Antyfeministka bardziej wyemancypowana od feministek? Mizoginistka uświadamiająca rzekomą kobietę wyzwoloną? Zatwardziała konserwatystka, zwolenniczka patriarchatu, stereotypowa gospodyni domowa (Żona ze Stepford Iry Levina) podejrzana o niekonwencjonalne, prawnie zakazane rozwiązywanie domowych problemów, faktyczną ambasadorką matriarchatu? Nieprawomocnie skazana za oszustwa matrymonialne i trzy zabójstwa, umieszczona w areszcie śledczym w Tokio przynajmniej do czasu rozstrzygnięcia sądu drugiej instancji (złożyła apelację), istota pełna sprzeczności, która skonfundowała opinię publiczną ogromnym powodzeniem wśród dojrzałych mężczyzn. Otyła kobieta z dziecinną łatwością owijająca sobie mężczyzn wokół małego palca? Uniezależniająca od siebie przedstawicieli klasy średniej i wyższej? Tragikomiczny dysonans poznawczy – zabawne i zarazem przerażające przywiązanie nie tylko japońskiego społeczeństwa do współczesnego kanonu kobiecego piękna. „Rażąco nieodpowiedni” obiekt pożądania (niekoniecznie seksualnego), nijak niepasujący do dzisiejszych standardów, kontestujący powszechnie przyjęte ideały i wartości estetyczne, podważający „prawdy o boginiach urody”. Wielu sądzi, że Rika Machida zachowuje się dziwnie... bo tyje. Miała idealną wagę, czyli niedowagę (takie czasy), dopóki nie zaczęła widywać się z Manako Kajii, łamaczką męskich serc, chwalącą się rozpieszczaniem wszystkich swoich partnerów/sponsorów, włącznie z tymi, których miała wpędzić do grobu; usługującej mężczyznom (głównie w podeszłym wieku), ale kpiącej sobie z zarzutów o nieszanowanie siebie. Kajimana zapewnia, że na pierwszym miejscu zawsze stawiała siebie. Żyła jak chciała, upajała się wolnością, której większość tak zwanych kobiet sukcesu nigdy nie zasmakuje. Niezależne czy wyzyskiwane? Cierpiące na permanentny brak wolnego czasu, przemęczone, wychudzone, ciągle gryzące się w język, przejmujące wyglądem bardziej niż zdrowiem. Inni mówią im jak mają się ubierać, co mają jeść, jakich kosmetyków używać, czego się wstydzić, z kim się zadawać, a kogo unikać. Niezależność urojona czy zwykła, ordynarna hipokryzja? „Zmiana wagi miała jakoby spowodować, że nie będzie pani szanowana! W jakich my czasach żyjemy, że czyjś wygląd tak bardzo wpływa na nas i nasze zachowania... Żałosne. Za bardzo interesujemy się życiem innych. Jak wyglądają? Czy sobie folgują? Czy oddają się rozkoszy? To chore, żeby obserwowanie i komentowanie innych wpędzało nas to w depresję, to w poczucie wyższości. Pasjonujemy się bardziej innymi niż tym, co sami przeżywamy?”. Trafna analiza współczesnego świata, tym bardziej niewygodna, że włożona w usta osobowości narcystycznej i psychopatycznej czy histeryczny monolog zakompleksionej kury domowej, całe życie tęskniącej do takiej przyjaźni, jaką od lat cieszą się Rika Machida i Reiko Sayama? Tak czy inaczej, przynajmniej jedna z nich poczuje się zagrożona. Sadystyczna gra seryjnej morderczyni czy szczera chęć pomocy nieszczęśliwej prawie-dziennikarce? Nauka gotowania i pieczenia (zaskakująco angażująca powieść kulinarna z obszernymi – bardzo pomocnymi – przypisami przygotowanymi przez panią Annę Wołcyrz) początkiem większej lub mniejszej rewolucji w życiu głównej bohaterki „Masła” Asako Yuzuki, pysznego połączenia thrillera psychologicznego z powieścią obyczajową, egzystencjalną, kulinarną i twardym kryminałem. Książka błyskotliwa, zadziorna, zaostrzająca apetyt. Kreatywne podejście do sprawdzonych motywów, niebanalna opowieść o przyjaźni, miłości, rodzicielstwie, samotności, pożądaniu i obsesji. O niszczącej (i budującej?) presji społecznej, o dysfunkcyjnych rodzinach, rozczarowujących ścieżkach zawodowych, nadmiernych i niedostatecznych ambicjach, marzeniach, przekleństwach, dużych troskach i małych radościach. O jasnej i ciemnej stronie życia.

Rozchwytywane „Masło”. Międzynarodowy fenomen wydawniczy, japońska powieść podbijająca serca czytelników z różnych zakątków świata. Uniwersalna historia opowiedziana inaczej. Przemawiająca nie tyle do wyobraźni, ile żołądka czytelnika i czytelniczki:) Kuchenne rewolucje z kobietą oskarżoną o seryjne morderstwa. Twardo osadzony w dzisiejszej schizofrenicznej epoce mroczny dreszczowiec psychologiczny z ironicznym/sarkastycznym poczuciem humoru, depresyjny dramat i podnosząca na duchu powieść obyczajowa o potędze relacji interpersonalnych. Unikalna książka kucharska. Hell's Kitchen Asako Yuzuki. Polecam wszystkim.

Za książkę bardzo dziękuję księgarni internetowej

https://tantis.pl/

Więcej literatury pięknej

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz