1848 rok, Stany Zjednoczone. Państwo Fox kupują ziemię i dom w Hydesville w
stanie Nowy Jork. Po przeprowadzce wraz z dwiema córkami, jedenastoletnią Kate
i piętnastoletnią Margaret dowiadują się od mieszkańców, że poprzedni
właściciel utrzymywał, iż dom jest nawiedzony. Wkrótce potem Kate zaczyna
kontaktować się z duchem, którego nazywa panem Splitfootem. Początkowo siostra
i rodzice nie chcą dać wiary jej opowieściom, zrzucając je na karb wybujałej
wyobraźni, ale coraz bardziej nasilające się niewytłumaczalne zjawiska w domu
ostatecznie przekonują ich i pozostałych mieszkańców Hydesville do teorii Kate.
Dorosła, mieszkająca w Rochester siostra dziewczynek Fox, Leah, dostrzega w
tych wydarzeniach możliwość dużego zarobku. Dzięki pokazom spirytystycznym
udaje się jej przekonać prominentnych mieszkańców miasta do mediumicznych zdolności
swoich sióstr.
„Nie
miała już bowiem wątpliwości, że obracając się wśród zmarłych, człowiek
zaprzedaje im ciało i duszę.”
Urodzony w Tunezji, mieszkający i tworzący we Francji, Hubbert Haddad, to
wielokrotnie nagradzany powieściopisarz, poeta i eseista. „Teoria niegrzecznej
dziewczynki”, zbeletryzowana powieść traktująca o autentycznych postaciach to
pierwsza przetłumaczona na język polski publikacja Haddada. Siostry Fox uważa
się za założycielki pierwszego na świecie towarzystwa spirytualistycznego. Ich
rzekome kontaktowanie się z zaświatami przysporzyło im wielu wyznawców, ale też
przeciwników, zarzucających im paktowanie z diabłem bądź zwykłą mistyfikację.
Operując dojrzałym, miejscami kwiecistym warsztatem Haddad stworzył
historię pełną wieloznaczności, niezwykłych porównań i metafor, wiarygodnie
oddając realia drugiej połowy XIX wieku w Stanach Zjednoczonych i trzymając się
ogólnie dostępnych faktów z życia sióstr Fox. Powieść rozpoczyna wątek rodem z
klasycznej ghost story. Przeprowadzka
do nowego domu, domniemany wymyślony przyjaciel najmłodszej członkini rodziny,
Kate i typowe oznaki bytowania poltergeista. Stukanie i przesuwanie mebli,
dochodzące nocami do uszu Margaret i Kate początkowo zbywane są przez
dorosłych, jako zwykłe trzeszczenia starego domostwa. Jednakże z czasem Kate
opracowuje system komunikowania się z tajemniczą obecnością, co przekonuje
dorosłych i tym samym staje się przełomem w życiu niczym niewyróżniających się
dziewczynek z farmerskiej rodziny. W początkowych partiach książki Haddad duży,
acz nieprzesadny nacisk kładzie na atmosferę niezdefiniowanego zagrożenia,
sygnalizowanie nieznanego wkraczającego w życie śmiertelników, ale nieprzystępującego
do zdecydowanej ofensywy. Byt nazwany przez Kate panem Splitfootem zdaje się być
jedynie spragniony kontaktów z żywymi, chętnie odpowiadając na ich pytania i
często manifestującym swoją obecność poprzez uderzanie w ściany i meble. Szybko
staje się jasne, że Haddad, pomimo jednoznacznie kojarzącego się z nurtem ghost story wstępu nie celował w tego
rodzaju problematykę. Zagadkowe wydarzenia w Hydesville były jedynie wypadkową
bardziej prozaicznych, acz równie interesujących wątków.
„Koniokrady,
przemytnicy broni, mordercy. Wszyscy zasługiwali na roboty przymusowe albo
stryczek, czułby się jednak wśród nich bezpieczniej niż w gronie uczciwych
ludzi podżeganych przez napływających z Europy lub wielkich miast kaznodziei
głoszących apokalipsę. […] Gdy się ich postawiło na szali, wyjęci spod prawa
powodowali znacznie mniej szkód niż uczciwi ludzie. Czyż więzienie nie służyło
częściej do ochrony osobników zasługujących na karę przed dobrymi obywatelami,
którym zależało przede wszystkim na poszanowaniu szóstego przykazania?”
Przeprowadzka rodziny Fox wraz z towarzyszącym im panem Splitfootem do
Rochester i założenie przez trzy siostry pierwszego na świecie towarzystwa
spirytualistycznego to jeden z przełomowych momentów, kształtujących mentalność
ówczesnych Ameryków. Europejczycy tłumnie osiedlający się w Ameryce Północnej
dopiero stoją na progu wielkich reform społecznych. Haddad przekonująco
portretuje na zasadzie kontrastu wiejskie i miejsce tereny XIX-wiecznych Stanów
Zjednoczonych. Pomimo toczącej się właśnie wojny domowej i licznych reform
społecznych farmerzy, kpiąco nazywani przez mieszczan wieśniakami tkwią uparcie
w konserwatywnym świecie. Oddani Bogu metodyści, podatni na manipulację i
bezwarunkowo spełniający wolę swojego pastora, ani myślą zaakceptować nową falę
myślenia. W ich egzystencji nie ma miejsca na spirytualizm, emancypację kobiet
i zniesienie niewolnictwa czarnoskórych, czym w tych niespokojnych czasach żyła
głównie klasa wyższa, zamieszkująca duże miasta. Ruch mediumiczny stworzony
przez siostry Fox doskonale wpasował się w światopoglądową lukę, sprostał
oczekiwaniom jednostek uważających się za oświecone. Dzięki zdecydowanemu
opowiadaniu się za prawami kobiet i za abolicją siostry Fox zyskały poklask
lewicowej części społeczeństwa, ale też przysporzyły sobie wrogów pośród opowiadających
się za status quo. Zainteresowanie klasy wyższej i średniej ich działalnością,
między innymi pisarzy, dziennikarzy, polityków, aktorów szybko przyniosło im
rozgłos, który dotarł również do Starego Kontynentu, przekonując nawet królową
Wiktorię. Jednakże miało to też swoje złe strony. Zainspirowani sukcesem sióstr
Fox szarlatani znaleźli sposób na szybki zarobek, tworząc coraz to bardziej
wątpliwe stowarzyszenia spirytualistyczne, w rzeczywistości oferujące jedynie
zestaw kuglarskich sztuczek. Haddad zauważalnie opowiadał się za wiarygodnością
sióstr Fox, co szczególnie odczuwalne było w momentach zagłębiania się w ich
psychikę. Dojrzały styl umożliwił autorowi stworzenie prawdziwie frapujących,
niejednoznacznych postaci tragicznych, trawionych przez swoje mediumiczne
zdolności. Ciągłe egzystowanie w tym i tamtym świecie przyczyniło się do
wyalienowania Kate, niemożności wpasowania się w życie śmiertelników i
ewidentne rozchwianie psychiczne. Dziewczynie nie udało się udźwignąć
brzemienia, jakie na niej spoczywało, zresztą podobnie było z Margaret. Jedynie
najstarsza z sióstr, Leah, niewzruszenie przyjmowała poklask i groźby ze strony
zwolenników i oponentów ich działalności.
Haddad w swojej powieści często zbacza z głównych postaci w stronę
drugoplanowych. Między innymi skrótowo obrazuje życie wyzwolonej córki pastora metodystów
z Hydesville, Pearl Gascoigne oraz żołnierza Williama Pilla i początkowo taki
zabieg zdaje egzamin. Umożliwia czytelnikowi szersze spojrzenie na mentalność
ówczesnych Ameryków oraz skonfrontowanie się z brutalnym systemem reformatorskim.
W drugiej połowie książki, kiedy to Haddad był zmuszony przeskakiwać z akcją z
jednej siostry Fox na drugą mnogość różnych wątków i postaci znacząco spłycała
problematykę. Na domiar złego, końcową fazę życia głównych bohaterek w
porównaniu do ich dzieciństwa, okresu dorastania i wieku średniego autor
potraktował po macoszemu. Skrótowo, tak jakby śpieszyło mu się do zakończenia
tej historii. Kolejnym, drobniejszym mankamentem są teksty piosenek za często
wtłaczane w fabułę, niejednokrotnie nijak mające się do danego wątku. Abstrahując
od tych, z subiektywnego punktu widzenia minusów „Teoria niegrzecznej dziewczynki”
w lwiej części trzyma naprawdę wysoki poziom tak narracyjny, jak i fabularny.
„Spirytualizm
od początku do samego końca jest oszustwem. To największe szalbierstwo naszego
stulecia.”
Osoby, które dobrze znają biografię sióstr Fox mogą nie być zainteresowani
ponownym spotkaniem z historią ich życia. Ale akurat w tym przypadku radziłabym
zaryzykować lekturę, ponieważ Haddad w swojej książce wybiega również poza ich
ogólnie znaną biografię - beletryzacja umożliwiła mu wejrzenie w ich domniemaną
psychikę. Ponadto równie dużo miejsca poświęcił realiom XIX-wiecznych, dopiero
kształtujących się Stanów Zjednoczonych, co uczynił w prawdziwie mistrzowskim,
jakże smacznym stylu. Fani stricte literatury grozy, poszukujący klasycznej opowieści
o duchach mogą poczuć się zawiedzeni, ale „Teoria niegrzecznej dziewczynki” na
pewno dostarczy sporo emocji koneserom pięknego języka, za pośrednictwem
którego Hubert Haddad przedstawia początki zrzeszenia spirytystów i szarlatanów
oraz przygnębiającą egzystencję osób odpowiedzialnych „za to całe zamieszanie”.
Za książkę bardzo dziękuję grupie wydawniczej
Czytałam książkę i muszę powiedzieć, ze jestem pod jej wrażeniem. Kiedy brałam powieść do ręki nie wiedziałam, że siostry Fox istniały na prawdę, że były takie znane. Haddad był dla mnie podwójnym odkryciem :)
OdpowiedzUsuń