Grupa popularnych licealistów robi niewybredne prima aprilisowe kawały
szkolnemu prymusowi, Marty’emu Rantzenowi. Z czasem ich dowcipy wymykają się
spod kontroli, na skutek czego Marty zostaje poważnie poparzony. Kilka lat
później dorośli oprawcy chłopaka dostają zaproszenia na zlot absolwentów,
organizowany w ich starej, przeznaczonej do rozbiórki szkole. Jednak, kiedy
przyjeżdżają na miejsce odkrywają, że są jedynymi uczestnikami imprezy. Ktoś,
kto pragnie ich śmierci zwabił ich na ten położony z dala od cywilizacji teren,
aby swobodnie wdrożyć swój krwawy plan w życie.
Brytyjsko-amerykański slasher wyreżyserowany przez George’a Dugdale’a, Marka
Ezrę i Petera Mackenziego Littena na podstawie ich wspólnego scenariusza. Film
zyskał rozgłos po samobójczej śmierci odtwórcy roli mordercy, Simona Scuddamore’a,
krótko po zakończeniu zdjęć, ale jedynie w kręgach zagorzałych wielbicieli slasherów. Przez umiejscowienie czasu
akcji 1 kwietnia film wielu widzom nasuwał skojarzenia z powstałym w tym samym
roku „Prima aprilis” Freda Waltona, zresztą początkowo „Krwawy odwet” miał
nosić taki sam tytuł, który został zmieniony, kiedy do twórców dotarła
informacja o slasherze Waltona.
W moim odczuciu „Krwawemu odwetowi” głównym motywem fabularnym bliżej do „Podpalenia”,
aniżeli „Prima aprilis”. W camp slasherze
Tony’ego Maylama z 1981 roku akcję zawiązuje dowcip młodych ludzi, który wymyka
się spod kontroli, okaleczając niewinnego chłopaka. Ten po latach wraca, aby
siać terror w obozie, w którym padł ofiarą niewybrednego żartu. „Krwawy odwet”
rozpoczyna prima aprilisowy poniżający dowcip grupy licealistów na mało popularnym
koledze, który tak szczerze mówiąc bardziej pachnie zwykłym znęcaniem się,
aniżeli niewinnym psikusem. Carol zwabia Marty’ego do damskiej toalety
obietnicą szybkiego seksu, prosząc go, aby najpierw rozebrał się w kabinie.
Kiedy chłopak jest już nagi przyjaciele dziewczyny fotografują go i wkładają
jego głowę do muszli klozetowej. Jednak na tym nie koniec. Następnie oprawcy
Marty’ego wdrażają w życie inny plan, który prowadzi do pożaru, poważnie
okaleczając chłopaka. Kilka lat później, zanim następuje właściwa akcja filmu reżyserzy
pozwalają sobie na mały hołd złożony „Psychozie” Alfreda Hitchcocka, pokazując
swoją delikatniejszą wersję sceny pod prysznicem.
Po przeskoku akcji, kiedy oprawcy Marty’ego dostają zaproszenia na zlot
absolwentów organizowany w ich starym liceum, a po dotarciu na miejsce konstatują,
że są jedynymi gośćmi zaproszonymi na bal, nietrudno się domyślić, kto zorganizował
całą tę maskaradę. Zresztą początkowe sceny filmu świadczą o tym, że twórcy
wcale nie starali się ukryć tożsamości mordercy. Znajomość personaliów sprawcy
być może zepsuje sporej rzeszy odbiorców frajdę z seansu, mnie jednak w najmniejszym
stopniu nie przeszkadzała. „Krwawy odwet”’ ma w sobie multum rzeczy, które
całkowicie zrekompensowały mi brak tajemniczości w postaci zabójcy, a co więcej
stoją na tak wysokim poziomie, że chyba bez odrobiny przekłamania mogę
stwierdzić, że to jeden z najlepszych slasherów,
jakie dane mi było zobaczyć. Oczywiście, jak na ten nurt przystało uparcie
trzyma się utartego schematu, jednak przedstawionego w tak dynamiczny sposób,
że raczej wykluczone jest uczucie znużenia, nawet u wieloletnich widzów slasherów. Kiedy nasi protagoniści,
których role bez wyjątku powierzono pozbawionym talentu, zmanierowanym aktorom,
z domniemaną final girl, Caroline
Munro włącznie (w przeciwieństwie do odtwórcy mordercy, Simona Scuddamore’a), dochodzą
do wniosku, że ktoś zwabił ich do opuszczonej szkoły, ani myślą wracać do domu.
Typowe dla filmów slash głupiutkie zachowanie
bohaterów, śmiało przekraczających próg domu ma w sobie pewien urok, który dostrzegą
jedynie entuzjaści tego podgatunku horroru, zakochani w ich pełnych dziur
logistycznych scenariuszach. Po wejściu do szkoły i tak już mroczny klimat
znacznie gęstnieje, dzięki scenerii ponurych, zaniedbanych pomieszczeń oraz wiszącej
w powietrzu aurze niebezpieczeństwa. Atmosferę dodatkowo potęguje mistrzowska
ścieżka dźwiękowa skomponowana przez genialnego Harry’ego Manfredini’ego, który
odpowiadał za oprawę muzyczną między innymi „Piątku trzynastego”. Muzyka składa
się zarówno ze skocznych, sielankowych tonów, jak i tych bardziej szarpiących
nerwy, rozlegających się w chwilach największego napięcia. Obok pomysłowych
scen mordów ścieżka dźwiękowa jest bez wątpienia najlepszym elementem „Krwawego
odwetu”.
Jak na typowy slasher przystało
po wejściu do opuszczonej szkoły i odkryciu obecności mordercy bohaterowie,
właściwie bez bardziej przekonującej przyczyny zaczną się rozdzielać, co ułatwi
oprawcy ich metodyczną eliminację. Trzeba przyznać, że błazeńska maska zabójcy,
z twarzą staruszka i dzwoneczkami robi naprawdę demoniczne wrażenie, ale
jeszcze bardziej intryguje podejście scenarzystów do ofiar. „Krwawy odwet” to
jeden z tych slasherów, w których
całkowicie identyfikujemy się z oprawcą, a przynajmniej ja nie potrafiłam
wykrzesać z siebie współczucia do ludzi, którzy bez żadnego powody okaleczyli człowieka.
Pragnący zemsty szaleniec dzięki swojemu zamiłowaniu do chemii dostarcza nam
kilka iście pomysłowych scen mordów, które z pewnością zapamiętam na dłużej. Największe
wrażenie robi ujęcie drugiego mordu, kiedy to po wypiciu piwa brzuch chłopaka
dosłownie eksploduje, a jego wnętrzności wylewają się na podłogę. Już ta sekwencja
dobitnie udowadnia, że spece od efektów specjalnych pomimo niskiego budżetu
dali z siebie wszystko, dbając o jako taki realizm. Jako, że „Krwawy odwet” to
jeden z tego rodzaju slasherów, w
którym brak większych przestojów w akcji po tym oryginalnym morderstwie
widzowie mogą liczyć na szybko następujące po sobie równie krwawe zgony. Na
nudę nie ma tutaj miejsca, za to istnieje spora szansa, że znajdą się widzowie
równie zachwyceni aspektem gore, co
ja. Weźmy na przykład kąpiel dziewczyny w kwasie, kiedy to jej skóra odpada
płatami od ciała, aby na koniec pozostawić tylko kości albo poszlachtowanie
chłopaka ostrzami wirnika w traktorze. Ciekawe (i zabawne, jeśli inaczej na to
spojrzeć) jest również ujęcie „elektryzującego seksu” dwójki bohaterów. Jak zwykle
w slasherach znalazły się postacie,
które w obliczu zagrożenia zamiast myśleć o wydostaniu się z pułapki wolą nacieszyć
się swoimi ciałami, co oczywiście kończy się dla nich tragicznie, po dotknięciu
podłączonego do prądu pręta łóżka. Moim zdaniem zarówno te, jak i pozostałe
sceny gore stoją na naprawdę wysokim
poziomie pod kątem realizacji i pomysłowości, choć są umiarkowanie krwawe.
Do tej pochwalnej litanii muszę jeszcze dodać finał, zapoczątkowany sceną, w
której widzimy znakomicie, minimalistycznie ucharakteryzowane wszystkie ofiary
mordercy, spośród których największe wrażenie robi plujący krwią chłopak, a
zakończony zaskakującym zwrotem akcji, który stawia w innym świetle wszystko,
co wcześniej widzieliśmy. Jak na niskobudżetowy, mało popularny slasher finał dostarcza naprawdę
olbrzymich wrażeń.
Wydaje mi się, że widziałam ten film - ale to oznacza, że trzeba go obejrzeć raz jeszcze - szczególnie, że dopisujesz go do ulubionych slasherów :) Z opisu faktycznie przypomina Podpalenie. Na pewno obejrzę :) Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuńJestem ciekaw czemu ten chłopak grający Martiego popełnił samobójstwo? Podobno zmarł w 1984 roku z powodu przedawkowania narkotyków do tego coś czytałem gdzies że to była heroina . Miał 28 lat ,co szukałem to czy jakaś sytuacja zmusiła go do targnięcia sie na własne życie ? W naszych źródłach pisze że zmarł jakis czas po zakończeniu zdjec do filmu i gdzieś na zagranicznych stronach znalazłem że być może nie zobaczył nigdy gotowego filmu .Co jeszcze o tym chłopaku znalazłem info że pracował bodajże z trudna młodzieża i że z tego co rozkminiłem nie mógł w weekendy być na planie bo był z ta trudna młodzieżą . Nie wiem tylko czemu zmarł z jakiego powodu co go zmusiło do tego ? Bo była to samobócjcza śmierć ale jaki był powód że zmarł ten Simon scuddamore ?
OdpowiedzUsuńCzy była przyczyna jakas jego śmierci nagłej ?
Znalazłem trochę info na temat tego chłopaka Simona Scuddamore na kilku zagranicznych stronach jakieś fora dyskusyjne gdzie było info sprzed nawet 10-13 lat i jakieś rozmowy z reżyserami producentami filmu gdzie jacyś fani pytali o śmierć nagłą i przyczyny tej śmierci Simona .Znalazłem nawet stronę na facebooku poświęconą temu aktorowi i jakieś nawet były tam dwa zdjęcia z jego rodzinnego albumu .Postanowiłem zdania skopiować które mówią w jakikolwiek sposób o tym dlaczego mógł ten chłopak odebrać sobie życie i co mogło być przyczyną jednak nie dosłowną jego śmierci ? Być może to jest plotka być może prawda i tak mogło być tego nie wiem czy te informacje które wyszukałem są akurat istotne do tego aktora.
OdpowiedzUsuńSimon popełnił samobójstwo zaraz po premierze filmu, ale dostępnych jest niewiele szczegółów na temat tego, dlaczego sam się zabił.
Informacje, które otrzymałem z sieci, mówią, że był molestowany przez swojego ojca i postanowił zakończyć swoje życie, aby uciec od przemocy.
Ale w wieku 28 lat pomyślałbym, że byłby sam.
Simon pracował dla ubogich dzieci i nie mógł robić filmu w weekendy, ponieważ uczył dzieci
Nigdy nie widział ukończonego filmu, wydanego w 1986 roku ...
Miał dwóch braci (Nick i Matthew) ...
NIE był molestowany przez swojego ojca (Jamesa). To tylko plotka.
Simon zmarł z powodu przedawkowania narkotyków, Mark Ezra (pisarz / jeden z trzech reżyserów) powiedział mi, że nie wie, czy to było zamierzone. Powiedział, że Simon był dość dziwny (zapytam go, w jaki sposób był dziwny) i że nie był dostępny do filmowania w weekendy, ponieważ pomagałby w szkole dla potrzebujących dzieci.
Powiedział, że Scuddamore był dość dziwny, ale nie powiedział, w jaki sposób.
Joe Bob Briggs powiedział, że sam się zabił, ponieważ cierpiał z powodu przemocy ze strony ojca. I Ezra powiedział mi, że spowodowało to przedawkowanie narkotyków. (Oczywiście celowe)
SIMON SCUDDAMORE
Zostałem poinformowany, że Simon miał problem z heroiną, co mnie zaniepokoiło. Jednak zachowywał się bardzo dobrze i uważam, że utrzymywał czystość przez cały film. Jedynym problemem, jaki mieliśmy, było zaplanowanie jego scen, w szczególności powtórka końca, ponieważ odmówił anulowania lub przełożenia sesji, które miał z dziećmi. Zreorganizowaliśmy tę część harmonogramu, aby go uwzględnić. Jego późniejsza śmierć była dla nas wszystkich szokiem.